Fremsat den 25. april 2013 af miljøministeren (Ida
Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kolonihaver
(Udlejning af arealer til kolonihaveformål under
markedsprisen og efter venteliste og ændring af ikke-varige kolonihaveområder
til varige m.v.)
§ 1
I lov om kolonihaver, jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 21. juni
2007, som ændret ved § 26 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 9 i lov nr. 484
af 11. maj 2010 og § 21 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I § 3, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »kolonihaveområde,«:
»og ejeren ikke herefter skriftligt har meddelt
Miljøministeriet, at området skal være et varigt kolonihaveområde,«
2. Efter kap. 5
indsættes:
»Kapitel 5 a
Udlejning af arealer til
kolonihaveformål
§ 8 a. Udlejning af arealer til
kolonihaveformål kan ske til en pris, der er lavere end markedsprisen.
§ 8 b. Statslige og kommunale
ejere af arealer til kolonihaveformål skal ved udlejning af de enkelte
havelodder herpå føre og anvende en offentligt tilgængelig venteliste, som
enhver skal kunne optages på, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Statslige og kommunale ejere af
arealer til kolonihaveformål skal ved samlet udlejning af flere havelodder herpå
stille krav i lejekontrakten om, at der ved udlejning af de enkelte havelodder
føres og anvendes en offentligt tilgængelig venteliste, som enhver skal kunne
optages på, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Statslige og kommunale ejere af
arealer til kolonihaveformål kan bestemme, at en venteliste ikke skal anvendes
ved genudlejning af et havelod til den person, som senest har lejet dette,
og ved udlejning til denne persons slægtninge i ret op- og nedstigende linje,
ægtefælle, registrerede partner eller sidstnævnte personers slægtninge i ret op-
og nedstigende linje. Samme ejere kan desuden bestemme, at der på en venteliste
kun kan optages personer, der er fyldt 16 år, eller personer med bopæl i den
kommune eller indenfor en gruppe af kommuner, hvori det kolonihaveområde, som
ventelisten angår, er beliggende.
Stk. 4. Statslige og kommunale ejere af
arealer til kolonihaveformål kan opkræve gebyr for administration af
ventelister.
Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte
nærmere regler om ventelister.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli
2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 8 b i lov om kolonihaver, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. juli 2014 og finder
alene anvendelse for lejekontrakter indgået efter denne dato.
Stk. 3. For at opfylde kravene i § 8 b,
stk. 1 og 2, i lov om kolonihaver, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, skal
statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål udnytte adgange til
opsigelse eller ændring af lejevilkår m.v., som måtte være hjemlet i
lejekontrakter med lejere af enkelte eller flere havelodder indgået før den 1.
juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
|
|
|
|
|
Almindelige bemærkninger
|
|
|
|
|
|
Indholdsfortegnelse
|
1.
|
Indledning
|
2.
|
Redegørelse for hovedpunkterne i
lovforslaget
|
|
2.1.
|
Udlejning af arealer til
kolonihaveformål til en pris der er lavere end markedsprisen
|
|
|
2.1.1.
|
Gældende ret
|
|
|
2.1.2.
|
Udredningsarbejde
|
|
|
2.1.3
|
Forslagets indhold
|
|
2.2.
|
Ventelister
|
|
|
2.2.1.
|
Gældende ret
|
|
|
2.2.2.
|
Forslagets indhold
|
|
2.3.
|
Ændring af ikke-varige
kolonihaveområder til varige
|
|
|
2.3.1.
|
Gældende ret
|
|
|
2.3.2.
|
Forslagets indhold
|
3.
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
|
4.
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
|
5.
|
De administrative konsekvenser for
borgerne
|
6.
|
De miljømæssige konsekvenser
|
7.
|
Forholdet til EU-retten
|
8.
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser for haveforeninger og forbund m.v.
|
9.
|
Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
|
10.
|
Sammenfattende skema
|
|
|
|
1. Indledning
I maj 2009 udtalte Statsforvaltningen Hovedstaden i en
konkret sag om Københavns Kommunes fornyelse af aftaler om udlejning af
kolonihavearealer, at kommunen ikke har mulighed for at udleje arealer til
kolonihaveformål til en pris, der er lavere end markedsprisen. Dette medførte en
debat om kolonihavernes fortsatte tilgængelighed for alle dele af
befolkningen.
På den baggrund igangsatte miljøministeren i januar 2012 et
udredningsarbejde om udlejningspriser for arealer til kolonihaveformål, som
skulle tilvejebringe viden om behov, muligheder og udfordringer i forhold til at
ændre reguleringen på området. I udredningsarbejdet, som blev forestået af
Naturstyrelsen, deltog DSB Ejendomme, Kolonihaveforbundet for Danmark,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, NaturErhvervstyrelsen og Økonomi-
og Indenrigsministeriet.
Arbejdsgruppen indstillede i en rapport afgivet i juli 2012,
at der indføres en bestemmelse i kolonihaveloven, som giver kommunale ejere af
arealer til kolonihaveformål mulighed for at udleje disse til markedsprisen
eller til en pris, der er lavere end markedsprisen og samtidig giver statslige
myndigheder en udtrykkelig hjemmel hertil.
Med dette forslag foreslås en sådan bestemmelse indført med
det formål at bidrage til at fastholde kolonihaveområderne som et økonomisk
realistisk fritidstilbud til alle dele af befolkningen.
Desuden følges arbejdsgruppens anbefaling om samtidig at
pålægge statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål at sikre,
at de enkelte havelodder derpå udlejes efter en offentligt tilgængelig
venteliste.
Uden forbindelse med udredningsarbejdet foreslås det
samtidig, at der i loven åbnes mulighed for, at kolonihaveområder, som blev
indmeldt som »ikke-varige« i forbindelse med kolonihavelovens gennemførsel i
2001, og derfor ikke nyder beskyttelse mod nedlæggelse, kan indmeldes som
»varige« af ejeren af området. Dermed vil områderne få den beskyttelse mod
nedlæggelse, som loven giver varige kolonihaveområder.
2. Redegørelse for
hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Udlejning af arealer
til kolonihaveformål til en pris der er lavere end markedsprisen
2.1.1. Gældende ret
På baggrund af flere sager om nedlæggelse af gamle
velfungerende kolonihaver blev kolonihaveloven vedtaget i 2001 med henblik på at
sikre, at kolonihaveområder fortsat kunne være en væsentlig del af
bybefolkningens muligheder for rekreation og beskæftigelse i fritiden, jf.
lovens § 1.
Kolonihaveloven definerer, hvad der forstås ved et
kolonihaveområde og fastsætter, henset til ovennævnte formål, hvornår
kolonihaveområder er »varige«, i hvilke tilfælde sådanne varige områder
undtagelsesvist kan nedlægges og på hvilke vilkår.
Kolonihaveloven indeholder ikke bestemmelser om fastsættelsen
af lejen for arealer til kolonihaveformål. Der findes ikke bestemmelser herom i
anden lovgivning.
I forhold til kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål
betyder det, at fastsættelsen af areallejen reguleres af
kommunalfuldmagtsreglerne.
I maj 2009 udtalte Statsforvaltningen Hovedstaden i en
konkret sag om Københavns Kommunes fornyelse af aftaler om udlejning af
kolonihavearealer, at kommunen ikke efter kommunalfuldmagtsreglerne havde
mulighed for at udleje kolonihavearealer til en pris, der var lavere end
markedsprisen. Statsforvaltningen lagde i vurderingen bl.a. vægt på, at en sådan
udlejning af kolonihavearealer ville udgøre en støtte til enkeltpersoner eller
grupper af enkeltpersoner. Udtalelsen er tilgængelig på statsforvaltningernes
hjemmeside: http://statsforvaltning.dk.
Statsforvaltningen Hovedstaden udtalte ved samme lejlighed,
at en kommune heller ikke kan udleje arealer til kolonihaveformål til en pris,
der er højere end markedsprisen, da dette vil være i strid med forbuddet mod, at
kommuner påtager sig opgaver, der udelukkende eller overvejende har til formål
at sikre kommunen en profit eller fortjeneste og med forbuddet mod, at kommuner
driver handel, håndværk, industri eller finansiel virksomhed.
Statsforvaltningen har ikke udtalt sig nærmere om, hvordan
markedsprisen skal eller kan fastsættes.
I forhold til andre offentlige og halvoffentlige ejere af
arealer til kolonihaveformål, herunder statslige ejere, betyder det forhold, at
fastsættelsen af areallejen ikke er reguleret i kolonihaveloven, at
fastsættelsen beror på de regler og grundsætninger, der måtte gælde for den
pågældende institution.
NaturErhvervstyrelsen, som er den primære statslige udlejer
af arealer til kolonihaveformål, udlejer i dag disse til en pris, som er fastsat
ud fra det overordnede hensyn, at det på den ene side skal være muligt for alle
befolkningsgrupper at betale lejen for en kolonihave, og at staten på den anden
side skal have en fornuftig forrentning af den investerede kapital. Dette sker
under henvisning til Budgetvejledningens regler sammenholdt med hensynene bag
kolonihaveloven.
I forhold til private ejere af arealer til kolonihaveformål
betyder det forhold, at fastsættelsen af areallejen ikke er reguleret i
kolonihaveloven, at areallejen som udgangspunkt kan fastsættes frit efter
forhandling mellem lejer og udlejer, idet hverken lov om leje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010, eller lov om leje af
erhvervslokaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010,
finder anvendelse på forholdet, da der alene er tale om udlejning af jord.
2.1.2. Udredningsarbejde
Arbejdsgruppen beskrevet i afsnit 1 afgav, som nævnt, rapport
i juli 2012. Rapporten er tilgængelig på Naturstyrelsens hjemmeside:
www.naturstyrelsen.dk. I rapporten opstiller arbejdsgruppen tre
løsningsmodeller: Løsningsmodel 1, hvorefter der udarbejdes nærmere principper
for fastlæggelsen af markedsprisen, løsningsmodel 2, hvorefter der indføres en
bestemmelse i kolonihaveloven, som giver statslige og kommunale ejere af arealer
til kolonihaveformål udtrykkelig hjemmel til at udleje disse til markedsprisen
eller til en pris, der er lavere end markedsprisen, og løsningsmodel 3,
hvorefter der indføres en bestemmelse i kolonihaveloven, som fastsætter en
maksimal årlig leje pr. m2 for statsligt og
kommunalt ejede arealer.
Arbejdsgruppen anbefaler i rapporten, at der arbejdes videre
med løsningsmodel 2, da denne model sikrer statslige og kommunale ejere af
arealer til kolonihaveformål det nødvendige råderum til at inddrage både hensyn
til omkostningerne forbundet med ejerskabet til jorden og sociale hensyn, som
ejerne måtte have mulighed for og ønske om at inddrage i forbindelse med udlejen
i forhold til de konkrete omstændigheder i kommunen eller den relevante
statslige myndighed. I forhold til model 3 understreger model 2 således det
lokale kommunale selvstyres betydning og anerkender, at der ved
prisfastsættelsen skal tages hensyn til specifikke lokale forhold som f.eks.
aftalte kontraktforhold, ordensregler, geografiske forhold, belysning af veje og
stier, vedligeholdelsesaftaler, toiletforhold, kloakforhold m.v. Arbejdsgruppen
lægger endvidere vægt på, at det ud fra en omkostningsbetragtning kan have
betydning for især ejere af et større antal arealer, at disse vil kunne udlejes
på samme betingelser og ikke skal vurderes enkeltvist som efter model 1.
2.1.3. Forslagets
indhold
Med forslaget indføres en bestemmelse i kolonihaveloven, som
giver mulighed for at udleje arealer til kolonihaveformål til en pris, der er
lavere end markedsprisen.
Dette vil fjerne en væsentlig barriere for især de kommunale
ejere, som i dag kun kan udleje deres kolonihavearealer til markedsprisen, i
forhold til at kunne sikre den mest optimale balance mellem omkostninger
forbundet med ejerskabet af jorden og adgangen for så mange borgere som muligt
til kolonihaveområderne under hensyn til de konkrete lokale forhold og
ønsker.
Forslaget vil samtidig give de statslige ejere en udtrykkelig
hjemmel til at udleje deres kolonihavearealer til en pris, der er lavere end
markedsprisen.
Forslaget vil derimod ikke have betydning for ejere, herunder
helt private ejere, som allerede i dag kan udleje til en pris, der er lavere end
markedsprisen.
Forslaget vil således bidrage til at fastholde
kolonihaveområderne som et økonomisk realistisk fritidstilbud til alle dele af
befolkningen.
Som det også bemærkes af arbejdsgruppen, vil forslaget ikke
garantere, at alle kolonihaveområder vil blive udlejet til en pris, der er
lavere end markedsprisen. Dog vil markedsprisen i flere dele af landet naturligt
være så relativt beskeden, at der desuagtet vil være tale om et økonomisk
realistisk fritidstilbud, jf. eksemplerne i rapportens afsnit 4. Herudover vil
en løsning, hvorefter der ved lov fastsættes en maksimal årlig leje pr. m2 for statsligt og kommunalt ejede arealer, ikke tage
hensyn til specifikke lokale forhold og derved kraftigt gribe ind i forholdet
mellem lejer og udlejer. Endvidere vil en sådan løsning kunne mindske
incitamentet til oprettelse af nye kolonihaveområder, hvilket vil have en
negativ effekt på adgangen til områderne.
Forslaget kan give anledning til at overveje, om det er
hensigtsmæssigt, at kommunerne kan beslutte at tilgodese særlige
indkomstgrupper. Der er imidlertid ikke tale om, at kommunerne med lovændringen
kan tilgodese en bestemt indkomstgruppe, men at kommunerne kan tage hensyn til,
at alle indkomstgrupper skal have mulighed for at erhverve en kolonihave.
Forslaget hjemler således f.eks. ikke, at kommunerne kan forbeholde enkelte
eller flere kolonihaveområder særlige befolknings- eller indkomstgrupper.
Tværtimod betyder forslagets krav om, at bl.a. kommunale ejere skal sikre, at de
enkelte havelodder udlejes efter en venteliste, som enhver som udgangspunkt skal
kunne optages på, at kredsen af berettigede ikke vil kunne begrænses til særlige
indkomstgrupper m.v. Desuden er forslaget i overensstemmelse med de eksisterende
hensyn bag kolonihaveloven, idet formålet med loven blandt andet er at sikre, at
kolonihaveområder fortsat kan være en væsentlig del af bybefolkningens
muligheder for rekreation og beskæftigelse i fritiden, hvilket tilsiger, at der
skal være tale om et økonomisk realistisk fritidstilbud til alle dele af
befolkningen.
2.2. Ventelister
2.2.1. Gældende ret
Kolonihaveloven indeholder ikke bestemmelser om anvendelse af
ventelister ved udlejning af havelodder.
Et sådant krav kan indføres på privat- og foreningsretligt
grundlag af både ejerne af arealerne via lejekontrakterne og af de haveforbund
og haveforeninger, der lejer arealerne med henblik på videreudlejning af de
enkelte havelodder via lejekontrakterne eller foreningsvedtægtsbestemmelser.
Af landets ca. 62.000 kolonihaver skønnes omtrent 9.000
kolonihaver beliggende i Københavns og Århus Kommune at være omfattet af krav om
udlejning efter en venteliste.
2.2.2. Forslagets
indhold
Arbejdsgruppen, som beskrevet i afsnit 1 og 2.1.2. ,
anbefaler i den nævnte rapport, at der indføres en bestemmelse i kolonihaveloven
for statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål, som skal
sikre, at udlejning af kolonihavelodder sker i henhold til offentligt
tilgængelige ventelister.
Med forslaget indføres på denne baggrund en bestemmelse i
kolonihaveloven, som pålægger statslige og kommunale ejere af arealer til
kolonihaveformål at sikre, at de enkelte havelodder på disse arealer udlejes
efter en offentligt tilgængelig venteliste, som enhver skal kunne optages på.
Dette gælder både, hvor ejeren selv udlejer de enkelte havelodder, og hvor
ejeren udlejer hele kolonihaveområder, f.eks. til Kolonihaveforbundet eller en
haveforening, med henblik på videreudlejning af de enkelte havelodder. I det
sidste tilfælde skal ejeren sikre, at der føres og anvendes en venteliste ved at
stille krav herom i lejekontrakten med Kolonihaveforbundet eller haveforeningen.
Forslaget indeholder en række undtagelser, som bl.a. muliggør, at ejeren af
arealet kan tillade overdragelse til visse familiemedlemmer m.v.
Dette skal sikre større gennemsigtighed og lige adgang for
alle til kolonihaverne og samtidig modvirke, at der betales »penge under bordet«
i forbindelse med overdragelse af bygninger opført på kolonihavelodder, som er
underlagt værdiansættelsesregler. Dermed understøttes forslagets overordnede
formål om at fastholde kolonihaveområderne som et økonomisk realistisk
fritidstilbud til alle dele af befolkningen.
Forslaget fastsætter som udgangspunkt ikke nærmere regler for
ventelisteordningens udformning, og sådanne vil derfor kunne fastsættes af
ejeren eller overlades af ejeren til f.eks. Kolonihaveforbundet eller den
haveforening, som lejer arealet. Dog gives miljøministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om ventelister, såfremt der vurderes at være behov
derfor.
Bestemmelsen træder i kraft den 1. juli 2014 af hensyn til
ejernes forberedelse af indførslen af kravene i lejekontrakterne. Ejerne kan dog
allerede i dag frivilligt selv føre og anvende offentligt tilgængelige
ventelister eller indføre krav herom i nye lejekontrakter med f.eks.
haveforeninger.
Af hensyn til kolonihaveforeningernes og kolonihavehusejernes
berettigede forventninger i henhold til de eksisterende lejekontrakter gælder
kravet om ventelister kun for lejekontrakter indgået efter bestemmelsens
ikrafttræden. Ejeren skal dog udnytte de muligheder en eksisterende lejekontrakt
måtte åbne for opsigelse eller ændring af lejevilkår m.v. Hvor f.eks. en
kontrakt mellem en kommune og en haveforening ikke åbner sådanne muligheder og
er uopsigelig i en længere periode, vil kommunen først kunne pålægge
haveforeningen at anvende en venteliste efter en tilsvarende lang periode,
medmindre parterne frivilligt aftaler at indføre kravet i kontrakten.
Miljøministeriet udarbejder vejledningsmateriale om
bestemmelsen, efter at miljøministeren evt. har fastsat nærmere regler efter
bestemmelsens stk. 5.
2.3. Ændring af ikke-varige
kolonihaveområder til varige
2.3.1. Gældende ret
Ved kolonihavelovens gennemførsel i 2001 fik alle dengang
eksisterende og fremtidige kolonihaveområder status som såkaldte »varige«
kolonihaveområder med undtagelse af de eksisterende områder, som ejerne af disse
områder inden den 1. november 2001 indmeldte til Miljøministeriet som
»ikke-varige«.
For varige kolonihaveområder gælder, at de kun kan nedlægges
med tilladelse fra kommunalbestyrelsen. Tilladelse kan kun gives, hvis
væsentlige samfundsmæssige hensyn gør det nødvendigt at disponere over arealet,
og hvis der tilvejebringes et erstatningsareal, jf. kolonihavelovens § 4.
Loven giver ikke mulighed for, at et kolonihaveområde, som i
2001 blev gyldigt indmeldt som ikke-varigt, efterfølgende kan få status som
varigt, selvom ejeren måtte ønske det.
Der er ca. 8.500 ikke-varige kolonihaver fordelt på ca. 200
kolonihaveområder ud af i alt ca. 62.000 kolonihaver fordelt på ca. 1.000
kolonihaveområder.
2.3.2. Forslagets
indhold
Lovens formål tilsiger, at så mange kolonihaveområder som
muligt beskyttes mod nedlæggelse ved at få status som varige. Henset hertil blev
det i forbindelse med en lovovervågning af loven i 2004 påpeget af Friluftsrådet
»at det er en mangel ved loven, at kolonihaver, som er
indmeldt som ikke-varige før 1. november 2001, ikke efterfølgende kan erklæres
varige af ejeren«.Kolonihaveforbundet udtalte ved
samme lejlighed, »at det må være en lovteknisk fejl, at loven ikke åbner adgang
for, at de eksisterende ikke-varige kolonihaver kan få status som
varige«.
Miljøministeriet vurderede på tidspunktet for
lovovervågningen, at den manglende mulighed for at skifte status ikke på
daværende tidspunkt syntes at udgøre et problem, som nødvendiggjorde, at loven
blev ændret.
I og med at loven nu ændres for bl.a. at give mulighed for at
udleje arealer til kolonihaveformål til en pris, der er lavere end
markedsprisen, foreslås det, at der samtidig indføres en bestemmelse, hvorefter
ejeren af et ikke-varigt kolonihaveområde får mulighed for at ændre dettes
status til varigt ved at meddele Miljøministeriet, at området skal være varigt.
Området vil herefter have status som varigt efter loven og dermed være omfattet
af den beskyttelse mod nedlæggelse, som loven giver varige
kolonihaveområder.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører ingen pligt for statslige eller kommunale
ejere af arealer til kolonihaveformål til at udleje disse til en pris, der er
lavere end markedsprisen, til at indmelde ikke-varige områder som varige, eller
til at genforhandle løbende kontrakter i de forbindelser. Disse dele af
forslaget har derfor hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for
staten eller kommunerne.
Forslaget om anvendelse af ventelister betyder, at de
statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål, der selv udlejer
de enkelte havelodder på disse arealer, vil skulle føre, anvende og
tilgængeliggøre en venteliste. Omkostningerne til administrationen forbundet
hermed vil kunne dækkes gennem opkrævning af gebyr. De statslige og kommunale
ejere, der udlejer via Kolonihaveforbundet eller en haveforening, vil kunne
pålægge Kolonihaveforbundet eller haveforeningen at administrere
ventelisteordningen, og forslaget vil derfor ikke have økonomiske eller
administrative konsekvenser for dem.
Regionerne ejer ingen arealer til kolonihaveformål og berøres
derfor ikke af forslaget.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget betyder, at borgere, som ønsker en kolonihave på
statsligt eller kommunalt ejede arealer, vil skulle lade sig optage på en
venteliste – eventuelt mod et gebyr herfor.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. De økonomiske og
administrative konsekvenser for haveforeninger og forbund m.v.
Forslaget betyder, at de enkelte haveforeninger og forbund af
haveforeninger, som lejer offentligt ejede arealer til kolonihaveformål, i deres
lejekontrakt vil kunne blive pålagt at føre, anvende og tilgængeliggøre en
venteliste i forbindelse med udlejning af de enkelte havelodder. Det vil kunne
aftales med ejeren af arealet, at denne f.eks. fører og tilgængeliggør
ventelisten. De enkelte haveforeninger og forbund kan opkræve gebyr for
administration af en venteliste uden hjemmel, medmindre andet er fastsat af
ejeren af arealet i lejekontrakten.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos:
3F – Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, Advokaterne
Foldschack & Forchhammer, Advokatfirmaet Henning Moritzen,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Akademisk Arkitektforening, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arkitektforbundet, Arkitektforeningen, Arkitektskolen i Århus,
Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, BL – Danmarks almene Boliger,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Brancheforeningen SPT,
Bryggeriforeningen, By & Havn, Bygherreforeningen, Byggeskadefonden,
Byggesocietetet, Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet,
Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO-industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, Danmarks Cykel Union,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske
Universitet, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Kano- og Kajak Forbund, Dansk Juletræsdyrkerforening,
Dansk Jægerforbund, Dansk Landboungdom, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk
Land- og Strandjagt, Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening,
Dansk Metal, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteværn, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Sejlunion, Dansk skovforening,
Dansk Solvarme Forening, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Supermarked I/S,
Dansk Standard, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske
Advokater, Danske Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Dagblades
Forening, Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske
Havne, Danske Revisorer, Danske Svineproducenter, Danske Udlejere, Datatilsynet,
DCA – Nationalt Center for Fødevare og Jordbrug, DCE – Nationalt Center for
Miljø og Energi, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening, Den Danske Nationalkomité for
Geologi, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Det Nationale Institut
for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning – KORA, Det Økologiske Råd, Det
Økonomiske Råd, DHI, DSB Ejendomme, DSB Ejendomsudvikling A/S, Dyrenes
Beskyttelse, Ejendomsforeningen Danmark, Ellen Margrethe Basse, Aarhus
Universitet, Erhvervslejernes Landsorganisation og Storkøbenhavns Erhvervslejer
Forening, FAB – Foreningen af Byplanlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forbrugerrådet, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Foreningen af Bæredygtige
Byer og Bygninger, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af Danske
Brøndborere, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af Forlystelsesparker
i Danmark, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Miljø-, plan- og
naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen Ugeaviserne, Forsikring og Pension, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, Green Network, Greenpeace Danmark, Grønne
Familier, Hedeselskabet, Helle Tegner Anker, Københavns Universitet, HK Handel,
HK Danmark, HK-Kommunal, HORESTA, Høreforeningen, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for Centerplanlægning, ICP A/S,
Kolonihaveforbundet for Danmark, Kolonihavernes Fællesrepræsentation,
Kommunalteknisk Chefforening, Kunstakademiets Arkitektskole, Kyst, Land &
Fjord, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, LandBoUngdom,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyrådet, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen
Praktisk Økologi, Landsforeningen Ældre Sagen, LO, LO Faglige Seniorer, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Lægeforeningen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Natur-
og Miljøklagenævnet, Mejeriforeningen, Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de
Grønne, Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge,
sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekretariatet, Natur og Ungdom, Odense
Havn, Parcelhusejernes Landsforening, Peter Pagh, Københavns Universitet,
Praktiserende Landinspektørers Forening, RealDania, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rigsrevisionen, RUC – Roskilde Universitetcenter, Rådet for
Danske Campister, Rådet for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab (Københavns Universitet),
Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening, Statens
Byggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet), SKI – Statens og Kommunernes
Indkøbs Service A/S, Syddansk Universitet, Teknologi-Rådet, Teknologisk
Institut, Trolle Advokatfirma, Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove,
Videnscenter for Landbrug, Visit Denmark, Vordingborg Køkkenet, Ældresagen,
Økologisk Landsforening, Aalborg Portland, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet.
|
|
|
10.
Sammenfattende skema
|
|
|
|
|
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
|
Negative konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konsekvenser for borgerne
|
|
Borgere, som ønsker en offentligt ejet kolonihave, vil
skulle lade sig optage på en venteliste
|
Forholdet til EU-retten
|
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
|
|
|
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter forslaget kan kolonihaveområder, som blev indmeldt som
ikke-varige i forbindelse med kolonihavelovens gennemførsel i 2001, indmeldes
som varige af ejerne af områderne. For at opnå dette, skal ejeren af et
ikke-varigt kolonihaveområde meddele Miljøministeriet, at området skal være et
varigt kolonihaveområde. Området vil herefter have status som varigt efter loven
og være omfattet af de bestemmelser i loven, der gælder for varige
kolonihaveområder.
Hvis intet andet er angivet i meddelelsen om, at et
ikke-varigt kolonihaveområde skal være varigt, vil kolonihaveområdet have status
som varigt fra og med datoen for modtagelsen af meddelelsen i
Miljøministeriet.
Meddelelsen er bindende for ejeren, og eventuelle fremtidige
ejere, fra og med datoen for modtagelsen af meddelelsen i Miljøministeriet.
Forslaget omfatter såvel private som kommunale og statslige
myndigheder, organisationer og selvstændige offentlige virksomheder m.fl.
Da det ikke var muligt for statslige myndigheder at indmelde
deres kolonihaveområder som ikke-varige ved lovens gennemførsel, jf. lovens § 3,
stk. 1, nr. 2, vil forslaget ikke have betydning for disse myndigheder i
praksis. Statsligt ejede kolonihaveområder, der blev undtaget fra varig status
som følge af, at der af sikkerhedsgrunde var eller blev fastsat særlige adgangs-
og benyttelsesindskrænkninger, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 2, vil ikke kunne
indmeldes som varige efter forslaget.
Det kræves ikke, at det er den samme ejer, som ved lovens
gennemførsel i 2001 meddelte, at et kolonihaveområde ikke skulle være varigt,
som meddeler, at området skal være varigt efter forslaget.
I kolonihaveområder, hvor kolonisterne selv ejer de enkelte
havelodder, vil hver enkelt ejer kunne melde sit havelod ind som varigt.
Indmeldelse vil i den situation også kunne forestås af en grundejerforening som
repræsentant for ejerne, hvis foreningen er bemyndiget dertil. Forslaget berører
ikke private aftaler på området, f.eks. beslutninger som måtte være truffet af
grundejerforeninger om, at det ikke skal være muligt for de enkelte ejere
separat at indmelde deres havelodder som varige.
Hvor jorden er ejet på andelsbasis, betragtes
andelsforeningen som ejeren med ret til at indmelde området som varigt.
Forslaget giver ikke mulighed for, at et varigt
kolonihaveområde kan få status som ikke-varigt.
Til nr. 2
Ad § 8 a
Med forslaget får ejere af arealer til kolonihaveformål
udtrykkelig hjemmel i loven til at udleje disse arealer til en pris, der er
lavere end markedsprisen.
Forslaget omfatter såvel private som kommunale og statslige
myndigheder, organisationer og selvstændige offentlige virksomheder m.v. For så
vidt angår ejere, som allerede i dag kan udleje de omhandlede arealer til en
pris, der er lavere end markedsprisen, vil forslaget ikke have konsekvenser.
Formuleringen »arealer til kolonihaveformål« omfatter alle
arealer, hvorpå der er kolonihaveområder som defineret i lovens § 2. Både varige
og ikke-varige kolonihaveområder er således omfattet af forslaget.
Den leje, som forslaget angår, er den »rene« leje (eksklusive
ejendomsskatter, forbrugsafgifter, driftsomkostninger, omkostninger til
byggemodning og kloakering m.v.)
Ved markedsprisen forstås den pris, som en kyndig lejer og en
kyndig udlejer ville aftale for det pågældende lejeforhold. Forslaget regulerer
i øvrigt ikke, hvilke principper der skal eller kan anvendes ved fastlæggelsen
af markedsprisen for udlejning af arealer til kolonihaveformål.
Ved fastsættelsen af en konkret pris, der er lavere end
markedsprisen, vil offentlige ejere bl.a. kunne lægge vægt på hensynet til at
fastholde kolonihaveområderne som et økonomisk realistisk fritidstilbud til alle
dele af befolkningen.
For offentlige ejere vil fastsættelsen af en konkret pris,
der er lavere end markedsprisen, fortsat være underlagt sådanne almindelige krav
om saglighed, lighed, forbud mod diskrimination m.v., som måtte gælde for den
konkrete ejer.
En offentlig ejer af flere arealer til kolonihaveformål eller
af flere havelodder på sådanne vil kunne udleje nogle af disse til
markedsprisen, og andre af disse til en pris, der er lavere end markedsprisen,
hvis udvælgelsen af de arealer eller havelodder, der udlejes til en pris, der er
lavere end markedsprisen, kan begrundes sagligt. Det vil som udgangspunkt være
sagligt, under hensyn til de administrative besparelser herved, at en ejer
vælger at udleje samtlige sine arealer eller havelodder til den samme pris,
selvom det måtte betyde, at forholdet mellem de enkelte arealers eller
havelodders pris og markedspris, vil være forskellig.
Forslaget regulerer ikke, hvorvidt og i hvilket omfang
eksisterende kontrakter om udleje af arealer til kolonihaveformål vil kunne
kræves genforhandlet i anledning af lovændringen. Dette vil bero på den konkrete
kontrakt og kontraktretlige regler i øvrigt. Kan der i et konkret tilfælde
kræves genforhandling, medfører forslaget ikke, at en eventuelt aftalt
markedspris nødvendigvis skal ændres, da forslaget alene giver mulighed for at
udleje til en pris, der er lavere end markedsprisen.
Ad § 8 b
Forslaget pålægger statslige og kommunale ejere af arealer
til kolonihaveformål, som selv udlejer de enkelte havelodder på disse arealer,
at føre og anvende en offentligt tilgængelig venteliste, som enhver skal kunne
optages på. Dette indebærer, at disse ejere skal sikre, at der føres en sådan
venteliste, at denne er offentligt tilgængelig, og at et havelod ved udlejning
kun tilbydes personer, som er optaget på en sådan venteliste i prioriteret
rækkefølge i forhold til tidspunktet for anmodning om optagelse på
ventelisten.
Forslaget pålægger desuden de statslige og kommunale ejere af
arealer til kolonihaveformål, som udlejer flere havelodder samlet, f.eks. til
Kolonihaveforbundet eller til en haveforening, at stille krav i lejekontrakten
om, at der ved udlejning af de enkelte havelodder føres og anvendes en
offentligt tilgængelig venteliste, som enhver skal kunne optages på. Ejeren skal
i den situation således på samme måde sikre, at der føres en sådan venteliste,
at denne er offentligt tilgængelig, og at et havelod ved udlejning kun tilbydes
personer, som er optaget på en sådan venteliste i prioriteret rækkefølge i
forhold til tidspunktet for anmodning om optagelse på ventelisten. Dette skal
sikres ved, at ejeren i lejekontrakten for arealet pålægger lejeren, f.eks.
Kolonihaveforbundet, forbundets lejer eller en haveforening, disse pligter og
sikrer deres opfyldelse. Ejeren kan også selv føre ventelisten, f.eks. i
situationer hvor ejeren ønsker, at ventelisten skal dække flere
kolonihaveområder, eller selv gøre ventelisten offentligt tilgængelig, f.eks. i
situationer, hvor haveforeningen ikke har en hjemmeside til rådighed.
Pligten til at føre og anvende en venteliste udelukker ikke,
at et tilbud om et havelod betinges af accept af sædvanlige vilkår for
lejeforholdet m.v., herunder f.eks. medlemskab af en haveforening eller et
forbund af haveforeninger og køb af bebyggelsen opført på haveloddet til en pris
fastsat af ejeren af bebyggelsen eller et eventuelt vurderingsudvalg m.v. Blot
skal haveloddet tilbydes på samme vilkår til personerne på ventelisten i
prioriteret rækkefølge.
Forslaget medfører ikke en pligt for de omfattede ejere til
at føre og anvende en venteliste ved udlejning af flere havelodder samlet. Skal
f.eks. en kommune udleje et helt kolonihaveområde til en haveforening, skal
kommunen ikke i den forbindelse anvende en venteliste over haveforeninger.
Ved »statslige ejere« forstås statslige myndigheder som
defineret i bemærkningerne til lovens § 3, stk. 1, nr. 2, dvs. herunder
Fødevareministeriet (nu Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri),
Banestyrelsen (nu Banedanmark), Miljø- og Energiministeriet (nu
Miljøministeriet) og Forsvarsministeriet, men ikke DSB (nu DSB Ejendomme).
»Arealer til kolonihaveformål« omfatter alle arealer, hvorpå
der er kolonihaveområder som defineret i lovens § 2. Både varige og ikke-varige
kolonihaveområder er således omfattet af forslaget.
Kravet om, at ventelisterne skal være offentligt
tilgængelige, medfører, at det vil være en betingelse for at blive optaget på en
venteliste, at personen, som ønsker optagelse, er indforstået med, at dennes
navn offentliggøres. Det kræves ikke efter forslaget, at andre personoplysninger
end navn offentliggøres for at opfylde kravet om offentlig tilgængelighed.
At »enhver« skal kunne optages på ventelisten indebærer
bl.a., at kredsen af berettigede personer f.eks. ikke kan begrænses til personer
med tilknytning til kolonihaveområdets eksisterende brugere eller til særlige
befolknings- eller indkomstgrupper.
Forslagets stk. 3 giver de statslige og kommunale ejere
mulighed for at gøre en række undtagelser til kravet om anvendelse af
ventelister, som enhver skal kunne optages på. Dette gælder både, hvor ejeren
selv udlejer de enkelte havelodder, og hvor ejeren udlejer hele
kolonihaveområder, f.eks. til Kolonihaveforbundet eller en haveforening. I det
sidste tilfælde kan ejeren indføre i lejekontrakten, at kravet om anvendelse af
en venteliste m.v. ikke skal gælde i de angivne tilfælde.
I forhold til kravet om anvendelse af en venteliste kan
ejeren bestemme, at følgende undtagelser skal gælde:
For det første kan ejeren bestemme, at en venteliste ikke
skal anvendes ved genudlejning til den person, som senest har lejet
haveloddet.
For det andet kan ejeren bestemme, at en venteliste ikke skal
anvendes ved udlejning til visse familiemedlemmer til den person, som senest har
lejet haveloddet. Omfattet er slægtninge i ret op- og nedstigende linje,
herunder børn, børnebørn og forældre, ægtefællen, den registrerede partner og
ægtefællens eller den registrerede partners slægtninge i ret op- og nedstigende
linje, herunder f.eks. ægtefællens særbørn. Dette gælder både ved udlejning som
følge af kontraktudløb og opsigelse m.v., herunder som følge af lejerens
død.
I forhold til kravet om at enhver skal kunne optages på en
venteliste, kan ejeren bestemme, at følgende undtagelser skal gælde:
For det første kan ejeren bestemme, at alene personer, der er
fyldt 16 år, kan optages på en venteliste. Formålet er at give mulighed for at
sikre, at kun personer, som med rimelig sandsynlighed selv har truffet
beslutning om at ville leje en kolonihave, og selv vil kunne passe denne, kan
optages på en venteliste.
For det andet kan ejeren bestemme, at alene personer med
bopæl i den kommune eller indenfor en gruppe af kommuner, hvori et
kolonihaveområde er beliggende, kan optages på venteliste til dette. Formålet er
at give særligt de kommunale ejere mulighed for at forbeholde kommunens
kolonihaver kommunens egne borgere. En ejer vil også kunne bestemme, at alene
personer med bopæl indenfor en gruppe af kommuner, hvori et kolonihaveområde er
beliggende, kan optages på venteliste til dette. Dette muliggør f.eks., at en
hovedstadskommune kan forbeholde kommunens kolonihaver alle hovedstadsområdets
borgere. Ejeren kan i begge tilfælde bestemme, at der alene skal være tale om en
fortrinsret for de omfattede borgere.
Statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål
kan opkræve gebyr for administration af ventelister. Dette gælder, både hvor
ejeren selv udlejer de enkelte havelodder og selv fører, anvender og
tilgængeliggør en venteliste, og hvor udlejningen af de enkelte havelodder
varetages af f.eks. Kolonihaveforbundet eller en haveforening, men ejeren selv
fører og / eller tilgængeliggør en venteliste. De samlede gebyrindtægter må ikke
overstige omkostningerne for ejeren forbundet med administrationen af
ventelisten. Der vil både kunne opkræves gebyr i forbindelse med optagelse på en
venteliste og løbende derefter, f.eks. årligt. Kolonihaveforbundet og de enkelte
haveforeninger kan opkræve lignende gebyrer uden hjemmel, medmindre andet er
fastsat af ejeren af arealet i lejekontrakten.
Forslaget fastsætter som udgangspunkt ikke nærmere regler for
ventelisteordningens udformning, og sådanne vil derfor kunne fastsættes af
arealejeren eller overlades af ejeren til f.eks. Kolonihaveforbundet eller den
haveforening, som lejer arealet. Ejeren eller haveforeningen m.fl. vil herefter
f.eks. kunne bestemme, om en venteliste skal dække flere kolonihaveområder,
hvilken nærmere procedure der skal følges ved fremsættelse af tilbud om leje, om
ventelistens længde skal være begrænset til et rimeligt antal personer i forhold
til f.eks. antallet af havelodder og udskiftningskvotienten, om opskrivning
alene skal være muligt indenfor begrænsede tidsrum, m.v. Forslaget giver dog
miljøministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om ventelister, såfremt
der vurderes at være behov derfor.
Miljøministeriet udarbejder vejledningsmateriale om
bestemmelsen, efter at miljøministeren evt. har fastsat nærmere regler efter
bestemmelsens stk. 5.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.
§ 8 b, som affattet ved § 1, nr. 2, foreslås dog først at
træde i kraft den 1. juli 2014 af hensyn til ejernes forberedelse af indførslen
af kravene i lejekontrakterne. Ejerne kan dog allerede i dag frivilligt selv
føre og anvende offentligt tilgængelige ventelister eller indføre krav herom i
nye lejekontrakter med f.eks. haveforeninger.
Af hensyn til kolonihaveforeningernes og kolonihavehusejernes
berettigede forventninger i henhold til de eksisterende lejekontrakter, gælder
kravet om ventelister i § 8 b kun for lejekontrakter indgået efter bestemmelsens
ikrafttræden den 1. juli 2014.
Ejeren skal dog med henblik på at opfylde kravet udnytte
adgange til opsigelse eller ændring af lejevilkår m.v., som måtte være hjemlet i
eksisterende lejekontrakter.
I tilfælde hvor ejeren selv forestår udlejningen af de
enkelte havelodder, betyder det, at havelodder, for hvilke lejekontrakten blev
indgået før bestemmelsens ikrafttræden, og hvor lejeren ifølge lejekontrakten
har ret til at bestemme, hvem haveloddet skal udlejes til ved lejemålets ophør,
ikke skal udlejes efter en venteliste, når lejemålet ophører efter bestemmelsen
ikrafttræden. Hvis en sådan eksisterende lejekontrakt åbner mulighed for
opsigelse eller ændring af lejevilkår m.v., skal ejeren dog udnytte disse
muligheder og fjerne lejerens ret til at bestemme, hvem haveloddet skal udlejes
til ved lejemålets ophør. En opsigelse eller ændring i den forbindelse må dog
ikke medføre forringelser for lejeren i øvrigt i forhold til lejerens vilkår
efter den eksisterende kontrakt. Ejeren og lejeren vil desuden frivilligt kunne
aftale at fjerne en eventuel ret fra en eksisterende lejekontrakt, som ellers
ikke åbner mulighed for det.
I tilfælde hvor ejeren udlejer flere havelodder samlet,
f.eks. til Kolonihaveforbundet eller en haveforening, betyder det, at ejeren som
udgangspunkt kun skal stille krav om ventelister i lejekontrakter, der indgås
efter bestemmelsens ikrafttræden f.eks. i forbindelse med en eksisterende
lejekontrakts udløb eller ved udlejning af helt nye haveområder. Hvis en
eksisterende lejekontrakt åbner mulighed for opsigelse eller ændring af
lejevilkår m.v., skal ejeren dog udnytte disse muligheder og indføre kravet om
ventelister i den eksisterende kontrakt eller i den kontrakt, der indgås som
følge af en opsigelse. Parterne til en lejekontrakt vil desuden frivilligt kunne
aftale at indføre kravet i en eksisterende lejekontrakt, som ellers ikke åbner
mulighed for det.
De enkelte haveforeninger og forbund vil altid selv kunne
beslutte at føre og anvende offentligt tilgængelige ventelister, medmindre andet
fremgår af lejekontrakten.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
|
|
|
Gældende formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
I lov om kolonihaver, jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 21.
juni 2007, som ændret ved § 26 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 9 i lov
nr. 484 af 11. maj 2010 og § 21 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
|
§ 3. Varige kolonihaveområder
er
|
|
1. I § 3, stk.
1, nr. 1, indsættes efter »kolonihaveområde,«:
|
1)
|
kolonihaveområder, der er taget i brug inden 1. november
2001, medmindre ejeren af et område senest den nævnte dato skriftligt har
meddelt Miljøministeriet, at området ikke skal være et varigt
kolonihaveområde,
|
|
»og ejeren ikke herefter skriftligt har meddelt
Miljøministeriet, at området skal være et varigt
kolonihaveområde,«
|
2)
|
- - -
|
|
|
|
|
2. Efter kap. 5
indsættes:
|
|
|
|
|
|
»Kapitel 5 a
|
|
|
|
|
|
Udlejning af arealer til
kolonihaveformål
|
|
|
|
|
|
§ 8 a. Udlejning af arealer til
kolonihaveformål kan ske til en pris, der er lavere end
markedsprisen.
|
|
|
|
|
|
§ 8 b. Statslige og kommunale ejere
af arealer til kolonihaveformål skal ved udlejning af de enkelte havelodder
herpå føre og anvende en offentligt tilgængelig venteliste, som enhver skal
kunne optages på, jf. dog stk. 3.
|
|
|
Stk. 2. Statslige og kommunale
ejere af arealer til kolonihaveformål skal ved samlet udlejning af flere
havelodder herpå stille krav i lejekontrakten om, at der ved udlejning af de
enkelte havelodder føres og anvendes en offentligt tilgængelig venteliste, som
enhver skal kunne optages på, jf. dog stk. 3.
|
|
|
Stk. 3. Statslige og kommunale
ejere af arealer til kolonihaveformål kan bestemme, at en venteliste ikke skal
anvendes ved genudlejning af et havelod til den person, som senest har lejet
dette, og ved udlejning til denne persons slægtninge i ret op- og nedstigende
linje, ægtefælle, registrerede partner eller sidstnævnte personers slægtninge i
ret op- og nedstigende linje. Samme ejere kan desuden bestemme, at der på en
venteliste kun kan optages personer, der er fyldt 16 år, eller personer med
bopæl i den kommune eller indenfor en gruppe af kommuner, hvori det
kolonihaveområde, som ventelisten angår, er beliggende.
|
|
|
Stk. 4. Statslige og kommunale
ejere af arealer til kolonihaveformål kan opkræve gebyr for administration af
ventelister.
|
|
|
Stk. 5. Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om ventelister.«
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
|
|
|
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. juli 2013, jf. dog stk. 2.
|
|
|
Stk. 2. § 8 b i lov om
kolonihaver, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. juli
2014 og finder alene anvendelse for lejekontrakter indgået efter denne
dato.
|
|
|
Stk. 3. For at opfylde kravene i
§ 8 b, stk. 1 og 2, i lov om kolonihaver, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2, skal statslige og kommunale ejere af arealer til kolonihaveformål udnytte
adgange til opsigelse eller ændring af lejevilkår m.v., som måtte være hjemlet i
lejekontrakter med lejere af enkelte eller flere havelodder indgået før den 1.
juli 2014.
|
|
|
|
|