Sankt Hans tale 2019 - af Simon Simonsen, Socialdemokratiet i Københavns Borgerrepræsentation.
Sankt Hans tale 2018 - af Klaus Mygind, formand for SF i Københavns Borgerrepræsentation
Sankt Hans tale 2017 - af Anne Mette Omø Carlsen, medlem af BR for Enhedslisten
Sankt Hans tale 2016 - af Socialborgmester Jesper Christensen, medlem af BR for Socialdemokratiet (A)
Sankt Hans tale - 2015 af Ayfer Baykal, medlem af BR for SF (F)
Sankt Hans tale - 2014
af John Andersen, medlem af BR for Enhedslisten (Ø)
Sankt Hans tale - 2013 af Overborgmester Frank Jensen, medlem af BR for Soc.d. (A)
Sankt Hans tale - 2012 af JØRGEN ULLMAN
Sankt Hans tale - 2011 af JØRGEN ULLMAN
Sankt Hans tale - 2010 af JØRGEN ULLMAN
Sankt Hans tale - 2008 af JØRGEN ULLMAN
Sankt Hans tale - 2007 af JØRGEN ULLMAN
Sankt Hans tale - 2006 af JØRGEN ULLMAN
Midsommervisen
Sankt Hans-tale 2019
I år skal vi have bål igen
Bålet er truet – men uden bål er der ikke meget sjov ved
sankthans.
Bålet er truet når det skal være et digitalt bål, som i
Københavns Havn havde de lavet et falsk bål af LED-lys,
Bålet er sørgeligt hvis det ikke er flammer.
Bålet mister betydning når der flere steder i landet
reklamerers for CO2-neutrale bål.
Bålet er ikke neutralt – hverken i forhold til CO2 eller på
anden måde.
Bålet er ild.
Bålet er fortærring.
Bålet er nyt liv.
Bålet er truet når vi ender med at stå og kigge på vores
sankthans-app i stedet for at mødes om flammerne
Vi har brug for bålet
Vi samles om det, som vore forfædre har gjort i årtusinder
siden isen forsvandt.
De tændte bål - for at varme sig.
De tændte bål - for at holde de vilde dyr væk.
De tændte bål - for at advare mod fjender.
Bålet varmer.
Bålet fortærer.
Bålet udsletter sig selv.
Bålet ligner os mennesker.
Der brænder en ild i os.
Vi brænder hver især for noget
vi brænder ud til sidst.
Bålet er ilden i os. Det er vores bestemmelse og vores livs
mening.
Hvis vi ikke brænder for noget, så kan vi lige så godt lægge
os til at dø.
Derfor taler man om kærlighedens ild.
--- ---
Midsommeren er den længste dag og korteste nat, og derfor
har den en særlig magisk betydning.
Landet rundt synger vi den berømte midsommervise "Vi
elsker vort land"
Sangen er en kærlighedserklæring til midsommeren
Det er alt det som det hele handler om: Midsommervisen,
Sankt Hans bålet i den lyse sommeraften,
og børnenes spænding, når flammerne når heksen.
Det er den stemning, vi om et øjeblik kan synke ind i.
Og vide, at intet er forandret –
at vi er i Danmark som i de gode gamle dage.
De vigtigste ting i tilværelsen forandrer sig ikke.
Vi fødes
Vi lever
Vi dør
Vi, der er samlet om bålet her
har alle de væsentlige ting fælles med dem,
der stod om bålet i tidligere tider.
---- ----
”Hver by har sin heks og hvert sogn sine trolde.” synger vi
i midsommer visen.
Sådan er det fortsat.
Bålet blev også brugt til at bekæmpe ondskaben.
Bålet blev tændt for at skæmme onde troldmænd og hekse,
Bålet blev dengang set som skærsilden. Man forestillede sig, når de tændte et bål
under en kætter så man helvede.
Det gør vi ikke i dag.
Men vi brænder stadig bålet som et symbol på at jage
ondskaben væk.
Ild skal der til.
Ild lutrer og renser, som både heksedoktorer og alkymister
ved.
Ild fordriver det onde.
Ild skaber den ustoppelige brand, der renser skovbunden, så
det hele kan spire igen på ny.
Alt skal brændes – for at genopstå i morgen i en bedre form.
Lad flammerne rense os.
--- ---
Det er ikke bare bålet, der gør Sankt Hans særlig.
Det er: at vi samles om bålet.
Vi er sammen på tværs af generationer.
Vi er sammen med forskellige forventninger.
Vi er sammen og børnen kan være længe oppe
For de travle forældre kan det være en anledning til at
sætte mobilen på lydløs.
Og for de lidt ældre generationer kan det være en anledning
til at mindes.
Men uanset hvem vi er.
Hvor gamle vi er.
Eller hvor vi kommer fra.
Så finder vi sammen om bålet.
”Vi elsker vort land – men ved midsommer mest”.
Sådan lyder det i midsommervisen.
For mig er midsommeren – Sankt Hans aften – en af de
smukkeste.
Der er noget særligt dansk over det.
De lyse nætter.
Fællessangen.
Det er dejligt. Særligt i en tid, hvor fællesskab og
sammenhold ikke er naturgivent.
Hvor det kan virke lettere at mure sig inde derhjemme end at
være en del af et større fællesskab.
--- ---
Vi har bygget et stærkt samfund. Ikke et perfekt samfund.
Nutiden er bedre end fortiden.
Og fremtiden vil blive endnu bedre.
Men til alle tider gælder det, at uanset hvor fintmasket en velfærdsstat
vi har – så kan det aldrig erstatte hverdagens hjertevarme.
Hjælpen til den ældre dame, som er faldet på fortovet.
Armen om drengen i klassen, som har allermest brug for det.
Det kan vi ikke deponere hos samfundet. Eller tænke: Der er
nok andre, som hjælper.
Nej – den skal vi også selv udvise. I det små og i det
store.
Og vores særlige sammenhold er kun stærkt, så længe vi er
der for hinanden.
Har tillid til hinanden.
--- ---
Vi, der er her i aften, har valgt fællesskabet.
Vi behøver vi ikke ligne hinanden.
Og vi behøver heller ikke være enige om alting – ikke engang
om det meste.
Det dejlige ved Danmark er, at selvom vi er uenige. Så er vi
ikke uvenner.
Så kan vi finde sammen alligevel. Respektere hinandens
forskelligheder og synspunkter.
Det var mit budskab i min båltale.,
Og det kan vel ikke
udtrykkes mere præcist end i midsommervisens sidste strofe:
”Vi vil fred her til lands. Sankte Hans. Sankte Hans. Den
kan vindes, hvor hjerterne aldrig bliver tvivlende kolde”.
Det er noget særligt dansk, at der ikke er langt mellem
folk.
At vi har tillid til hinanden.
Og at vi stiller op, når der er brug for hjælp. Uanset hvem
man er.
Vi er mennesker først – alt andet derefter.
Det, tror jeg, ligger dybt i de fleste af os. Og det er
bygget op gennem mange år.
En af byggestene blev lagt for 500 år siden, da Martin
Luther startede reformationen. Og Danmark blev protestantisk – som det første
samlede land i verden.
Én af Luthers pointer var, at alle er lige for Gud. Uanset om
man er præst, biskop eller statsminister; når det – rigtig kommer til stykket –
står ingen mennesker over andre.
Vi er alle frie til at tænke selv.
Diskutere. Kritisere.
Det er en vigtig dansk værdi. Den skal vi huske på. Bære med
os i hjertet.
Tak
Sankt Hans-tale 2018
Tak for at
jeg må komme her i dag.
Det er en
særlig Sankt Hans Aften, når vi ikke må have bål. Men der sker alligevel tusind
ting i København denne aften. Der er masser af Sankt Hans arrangementer, stor
Beyonce-koncert i Parken, Copenhagen Hell Festival på Refshaleøen og der er 12.000
mennesker i Royal Arena til Andre Rieu koncert.
Der er liv i
København. Vi har en by der fungerer. Det er jeg glad for som
Borgerrepræsentant.
København er
i vækst og vi diskuterer meget om vækst bare er godt i sig selv eller skal vi
sige, at der skal være kvalitet i væksten. Jeg tænker, at vi meget højere skal
se på, om der kommer livskvalitet ud af væksten. København er blevet en renere
by, men København kan blive meget renere end den er i dag.
Væksten har
også en bagside. København er blevet en mere opdelt by, en mere ulige by,
selvom vi er mange lokalpolitikere, der kæmper for at det ikke skal ske.
Et konkret eksempel er på Islands Brygge, hvor jeg bor, var der for et stykke
tid siden et nybygget rækkehus til salg til 19 mio.kr. og der var
tilsyneladende nogen, der havde råd til at købe det. Samtidig har borgere, der
sover under Langebro. Det er helt uholdbart.
I København
er de udsatte borgere ikke sikret godt nok. Vi har flere hjemløse, endda mange
unge hjemløse. Vi har en socialforvaltning, som er tvunget til besparelser, så vi
har et lavere niveau i København på socialområdet end de seks største byer i
Danmark. Vi har også fået meget hård og berettiget kritik af den måde, som
borgerne er blevet behandlet i Beskæftigelsesforvaltningen omkring
førtidspensionering. Vi havde for seks år siden ca. 1000 borgere årligt, der
fik tilkendt førtidspensionering. Sidste år var det tal nede på 256. Det holder
ikke. Der er kommet mange syge borgere i klemme.
Vi har de
lyse aftener i København og vi har mange steder i København, hvor man kan nyde
dem f.eks. her.
Man kan så
spørge: Lysner eller mørkner det i politik i Danmark? Jørn fortalte før om historien
og symbolikken omkring Sankt Hans bålet og skal man tage bålets symbolik
alvorligt, kan vi jo spørge: Er der nogen, der bliver hekse eller kættere i
vores samfund lige nu? Er der nogen vi ønsker at brænde af? Når jeg ser på vores flygtningedebat, så er
det jo tydeligt, at hvis jeg kom til Danmark som flygtning lige nu, så vil jeg
opleve meget store signaler om, at jeg ikke er velkommen og jeg hurtigst muligt
skulle se at komme afsted igen. Jeg vil hurtigt
komme til at føle mig som heks.
For ti år
siden mistede sangerinden Natasja livet. Hun var bryggebo og derfor kendte jeg
hende. Hun skrev allerede dengang:
Gi mig Danmark tilbage, ligesom i gamle dage
Gi mig frisindet igen, der lurer under byens tage
Gi mig København igen, min farverige gamle ven
Natasja udtrykker
nogle værdier, som der har ligget i vores by, og som er kraftigt udfordret i
vores tid i høj grad af den nationale politiske debat om, hvordan vi skal takle
den flygtningespørgsmålet, som vi har fælles med hele Europa.
Jeg vil tro,
at Natasja vil blive meget trist, hvis hun faldt ned her, ti år efter og så
hvordan tingene er gået, for det er ikke bedre siden hun døde.
Men vores
måde at modtage fremmede er - desværre - også en gammel problemstilling. Jeg
kan jo se, at vi er en del tilstede her, som nok i halvfjerdserne har sunget
med på Erik Clausens rammende sang:
Du er altid velkommen i
Copenhagen
Rødgrød med fløde og
en over nakken
For tiden er
det også som om, at selve demokratiet – de grundlæggende rettigheder, ytringsfriheden
og de internationale konventioner, som er skabt på baggrund af tidligere tiders
rædsler, der er blevet til Hekse.
Hekse, som nogen har lyst til at brænde på et bål.
Landets statsminister vil udfordre Grundloven – finde dens
grænse, så vi kan gøre så meget som muligt for at stoppe flygtninges adgang til
Danmark.
Det er helt
absurd.
Demokratiet er styrken i vores samfund
-
Det er vores
fælles værdier
-
Det er grundlaget
for et godt fællesskab.
Vi skal udvide demokratiet og ikke
indskrænke det
I min opgang
flyttede en finsk/svensk familie ind over for mig. De havde stemmeret den dag,
de flyttede ind. Nede på tredje bor en Iransk familie. De måtte vente tre år
med at få stemmeret. Det er ikke demokratisk. På den måde inviterer vi ikke
vores nye naboer ind i fællesskabet.
Som modtræk
til al den diskussion om at indskrænke demokratiet, har vi i SF foreslået:
-
At
vi skal eksperimentere med 16 års valgret ved næste kommunevalg.
-
At
alle borgere skal have stemmeret til kommunevalget ligeså snart de har folkeregisteradresse
i København.
Der har
været meget debat om regeringens ghetto-plan og her er
SF blevet kritiseret for også at sige, der er
nogle områder, hvor der skal ske noget andet. Der er nogle problemstillinger,
der skal gøres noget ved.
I SF har vi
sagt, at vi ønsker den blandede by. Vi ønsker ikke udsatte boligområder. Vores
politik i Borgerrepræsentationen har de sidste 10-15 år været at gøre alt, hvad
vi kunne for at skabe den blandede by.
Vi går ikke ind for, at man skal indskrænke rettighederne for borgerne i
Danmark, men vi går ind for at vi skal ændre byen, så vi ikke har udsatte
boligområder – ghettoer om man vil. Det drejer sig om styring og fordeling, men
det handler også om, hvad vi gør selv. Problemet i København er, at vi har for
få lejligheder i de forskellige bydele, der kan anvises til mennesker, der er
kommet i knibe, blevet ramt arbejdsløshed, sygdom osv.
For nylig,
da vi havde generalforsamling i min andelsforening, stillede jeg forslag om, at
vi i andelsforeningen, der har 40 lejligheder, stillede en lejlighed til
rådighed for kommunen. Så kunne kommunen få anvisningsretten. Hvis alle andre
ejerforeninger og andelsforeninger og private udlejere gjorde det samme, så
ville vi i København kunne sikre, at familier og især dem med børn de kunne få
et sted at bo.
Mit forslag
gik ud på i første omgang at undersøge muligheden for at vi stillede en
lejlighed til rådighed. Desværre blev forslaget nedstemt med 23 stemmer imod, 4
for og 3 undlod. Det var et tankevækkende resultat. Vis ikke min andelsforening
skal vi tage et socialt ansvar. Hvem skal så?
Et gammelt
politisk slogan siger, at vi skal tænke globalt og handle lokalt. Det bestræber
vi os på i København og selvfølgelig i særdelshed i SF – det vil jeg nok altid
sige!
Den globale problemstilling for er klimakrisen. Her har vi i København sat som
mål, at København skal være den første CO2 neutrale hovedstad i verden i 2025.
det mål skal vi holde fast i og gøre alt, hvad vi kan for at nå. Det sker ikke
automatisk. Vi har prøvet at planlægge og gennemføre en række indsatser, men vi
kan nu se, at der skal mere til.
I SF vil vi gøre følgende:
-
Vi
skal forøge cyklismen
-
Vi
skal begrænse biltrafikken i København
-
Vi
skal forbedre den kollektive trafik
-
Vi
skal producere mindre affald i vores by og skal genbruge affald og brænde
mindre af og
-
Vi
skal gøre byen grønnere og ikke bygge på vild natur og her vil jeg selvfølgelig
henvise til problemstillingen om Amager Fælled, som er en helt afgørende
politisk sag i lige nu.
Jeg står her med et postkort. Det viser den nye Metrocityring
i København. Metrocityringen vil komme til at transportere 400.000 passagerer
hver dag. En af de ting, som vi skal gøre, når metrocitylinjen åbner til
september 2019 er, at vi skal skabe plads i byens gader til ophold til fodgængere,
cyklister, erhvervstrafik og nødvendigt individuel bilkørsel. Vi skal sørge
for, at bilpendlere tager Metroen. Vi skal gøre det nemmere at skifte fra bil
til offentlig transport uden for byen og så tage S-tog og metro til byen og
cykle det sidste stykke.
Der må ikke ske det, at den forøgede plads på gaderne blot overtages af andre
bilpendlere. Byen må ikke sande til i endnu flere biler. SF stillede i torsdags
forslag om, at der nu laves en plan for trafikinitiativer, der flytter
bilpendlere over i metro. Et initiativ kan være at lukke Kgs. Nytorv for
gennemkørende personbiltrafik. Kgs. Nytorv får den absolut bedste metrodækning.
En anden problemstilling er ren luft.
Vi stoppe for brug af kul og olie på vores kraftværker. Vi er langt fremme med
vores fjernvarme i København. Vi skal sætte stop for dieselbilers forurening i
byen nu. De må ikke forurene mere end benzinbiler og kørsel med benzin- og
dieselbiler i København skal udfases over de næste 10-15 år.
En af de store forureningskilder i København er krydstogtskibene
i havnen, som I her i dette koloniområde må være påvirket af. Vi har i mange år
sagt, at krydstogtskibene ikke må brænde tung dieselolie af, mens de ligger til
kajs. Skibene skal bruge strøm, mens der er i havn. Det skal være en betingelse
for at kunne lægge til i København.
Så har vi en problematik omkring brændovne, som er en stor
forureningskilde. De brændovne, der må bruges, skal være af en kvalitet, så de
ikke forurener. Det er en vigtig ting i kolonihaverne og villakvarterne i byen.
Luftforurening er et globalt spørgsmål. Derfor må vi også
kræve, at alle andre byer gør en indsats mod luftforurening.
Vi har brug for flere grønne områder i København. Der bliver
bygget som aldrig før og der er kamp om pladsen. Skal der være grønne områder
eller skal der bygges boliger? SF har fået igennem, at der skal være
parkområder i det nye Nordhavn, men det bliver en kamp, hvordan og hvor meget.
Det handler også om Amager Fælled, som jeg har arbejdet så
meget med de sidste år. Her er spørgsmålet: Hvordan stopper vi byggeri på
Amager Fælled og hvor skal boligerne så være? Skal det være i Nordhavn? Men vi kan også spørge om ikke den øgede
befolkningstilvækst i højere grad skal fordeles i hele hovedstadsområdet? Vi skal have udarbejdet en samlet plan
boligbyggeri i Hovedstadsområdet, så vi ikke bare bygger der, hvor der nu kan
bygges.
Den sidste ting jeg vil pege på inden for det grønne og miljø
er støj i byen. Det har vi diskuteret meget især med fokus på arrangementer i
byen f.eks. Distortion. Det skal vi have ordentlige regler for, men jeg tænker,
at koncerter og den slags er ok, hvis støjniveauet generelt og i hverdagen er
passende i byen. Her hos jer er Lyngbyvej og byggeriet af Nordhavnsvej en
støjkilde hver dag året rundt og den støj skal begrænses. Her skal der sættes
ind med ny teknologi f.eks. støjdæmpende asfalt og støjvægge, nedsat hastighed
i aften- og nattetimer og flere elbiler i alle støjplagede områder i København.
Til aller sidst vi jeg kort nævne en ting, som vi er gået med
i i København i denne uge. Det er ”Børneløftet”. I ”Børneløftet” forpligter vi
os til at have så god kvalitet i vuggestuer og børnehaver, at alle børn, når de
når skolealderen, har forudsætninger sprogligt, fysisk og socialt for at følge
undervisningen i skolen. Det er meget vigtigt, for vi kan se, at der nu er alt
for stor forskel på børnenes forudsætninger, når de begynder i folkeskolen og
når vi kigger på vores folkeskoler, kan vi se, at på 15 folkeskoler ud af 60 folkeskoler,
lærer eleverne ikke nok. Der skal være kvaliteten af den daglige undervisning
og vi skal sikre, at alle børn uanset, hvor de går i skole i Købehavn, får en
folkeskoleuddannelse, så de kan komme videre i uddannelsessystemet. Det er en
børnerettighed.
Demokratiet i København skal ligeledes forbedres. Vi er
600.000 mennesker. Vi har faktisk alt for få, der er engageret i
københavnerpolitik. En vores opgaver de kommende år, er at skabe nye måder at
lave demokrati på. København skal decentraliseret – ikke kun til de 12
lokaludvalg, men længere ud i byområderne, så borgerne lokalt træffer mange
flere beslutningerne om deres lokalområde. Det er et vigtigt område for SF.
Jeg har her givet et billede af en hel masse ting, der sker i
København og hvad SF står for. Der er rigtig mange spørgsmål, som vi har brug
for at borgerne engagerer sig i.
Når vi står ved Sankt Hans, så har jeg det altid lidt vemodigt. Nu stopper det,
at dagene bliver lysere, som vi har glædet os over det hver dag i foråret. Hvad
så nu? Skal vi nu kun se på, at det bliver mørkere? Nej selvfølgelig ikke. Vi
skal se frem til, at vi får en rigtig god og dejlig sommer her i København og
forhåbentlig kan vi også glæde os over at vores fodboldlandshold løfter
kvaliteten i deres spil ved VM, så de kan komme videre til ottendedelsfinalerne.
Rigtig god Sankt Hans aften
Skt. Hans-tale 2017
Sankt hans er en af de
aftener på året jeg holder allermest af.
Det er duften af bål, samvær med venner
og familie, den særlige sommerduft af våd jord og de forkullede pølser og
halvkolde flutes jeg altid ender med at spise.
Jeg har holdt Sankt hans mange steder i København,
lige fra Blågårdsplads, Enghaveparken til Utterslevmose og i dag her hos jer i
haveforeningen Fremtiden. Og tak fordi jeg har fået lov at dele denne våde
midsommeraften med jer.
Sankt Hans er nærvær, samvær og
fællesskab.
Sankt Hans er også altid lidt
utilregnelig, hvor alt fra strålende sol til hagl og silende regn er muligt.
Sådan lidt ligesom København. København - byen med nærvær, samvær og
fællesskab. Og altid lidt utilregnelig.
Jeg havde skrevet en lang tale om
fattigdom i byen, vores delte by, kontanthjælpsreformer, der rammer hårdt, børn
der vokser op uden frisk frugt og grønt og mennesker, der ikke har råd til
medicin. Men så kiggede jeg ud af vinduet på mit arbejde og så den grå himmel,
så himlen åbne sig og regnen der styrtede ned, og tænkte at vi havde brug for
lidt mere varme og håb.
Mere nærvær, samvær og fællesskab.
Vores by rummer så meget af lige netop
det. I de her dage kører studenterne rundt, flere tusinde mennesker er samlet
til Copenhell, lige her ovre i Fælledparken mødes folk og spiller fodbold og
leger, og i aften mødes mange rundt omkring på pladser, i parker og i haver for
at nyde samvær, bål og sang.
Alle de mange fællesskaber, som vores by
rummer skal vi gøre brug af.
Jeg tror på, at når mennesker mødes kan
1+1 blive til 3.
Jeg tror på fællesskabets styrke. De små
fællesskaber og de store.
Vi sidder inde på rådhuset og tager
beslutninger på en masse menneskers vegne, det er vi valgt til og det brænder
vi for. Men uden alle fællesskaberne her ude rundt i byen var det lige meget.
Uden aktive borgere, der går sammen,
protesterer, råber op, giver råd og nogen gange roser er politik
ligegyldigt.
Jeg, og resten af Enhedslisten vil en
vej for København, hvor fællesskab, nærvær og samvær er i centrum. Det har vi
arbejdet på de sidste mange år, og det vil vi gå til valg på til
november.
Her i eftermiddag var jeg inviteret i
Lorry, for at kommentere på en sag om Charlotte. Charlotte er 54 år og svært
handicappet, får hjemmehjælp 3 gange om ugen, men kommunen mener ikke, at hun
er syg nok til førtidspension.
De sager er der rigtig mange af i København.
Sager, hvor syge borgere kommer i klemme i systemet og placeres ventende i
årevis.
Nu lovede jeg jo, at det ikke skulle
blive for trist, men at vi skulle tale håb og varme. Kampen for syge borgeres
rettigheder er faktisk et eksempel på, hvordan fællesskab kan fungere.
Jeg har mødt Charlotte og mange andre i
hendes situation, fordi de henvendte sig til mig og kom ind til møde på
rådhuset. De har dannet foreningen, jobcentrenes ofre. Sammen med dem har jeg
også mødt foreningen næstehjælperne, som yder konkret støtte til borgere ramt
af regeringens fattigdomsreformer. De samler mad ind, efterlyser børnetøj og
laver aktioner mod reformerne.
God gammeldags aktivisme - god
gammeldags solidaritet.
Det er samvær, nærvær og fællesskab og
det er det vi kan i København.
Vi kan stå skulder ved skulder med de
svageste og vise solidaritet.
Jeg ser det som en af mine fornemmeste
opgaver at bringe deres stemmer ind på Rådhuset, og gøre alt hvad jeg kan, for
at ændre den lovgivning der gør, at Charlotte sidder fast i kontanthjælpssystemet,
at nogen børn i København vokser op i fattigdom, eller mennesker ikke har
mulighed for at være en del af fællesskabet.
Mine børn går i skole på Østerbro, de
skal på ferie til Kroatien og de får nye vinterstøvler hver vinter. Fra min privilegerede
position kan jeg godt yde solidaritet med andre. Jeg har overskuddet til at
kigge op over mobiltelefonen og give noget til fællesskabet. Sådan har jeg det,
og sådan har rigtig mange andre det heldigvis også.
- Vi er ikke en flok: nok i os selv-
fremmedhadende individer.
- Vi vil gerne fællesskabet
- Vi vil nærvær og samvær.
De eneste, der ikke vil er dem, der
sidder inde på Christiansborg og forsøger at bilde os ind, at fællesskab er yt
og solidariteten død. De har vist aldrig været rundt i vores by og set hvad vi
kan.
Nu skal vi tænde bålet, varme os ved
ilden og hinanden. Tak for ordet og god midsommer
Skt. Hans -tale 2016
Skt. Hans er
en af mine yndlingsaftener. Der er noget helt særligt ved at stå omkring et bål
i selskab med gode venner. Jeg er rigtigt glad for, at jeg har fået lov til at
komme her til jeres arrangement og for at jeg har fået lov sige et par ord.
København er
en fantastisk by med mange muligheder for langt de fleste af os, der bor her.
Og byen er i buldrende udvikling. Hvert år strømmer tusindvis af nye
københavnere til, for at nyde godt af vores mange muligheder. Og nye
boligkvarter skyder op som aldrig før.
Men uanset
hvor rig, smuk og grøn byen er, vil der altid være nogle, der har sværere ved
at tage del i de mange muligheder.
Der er
desværre en tendens til at tro, at den sociale opgave bliver mindre efterhånden
som byen bliver større og rigere. Det er forkert.
Når vi
bliver flere københavnere bliver der også flere, der har brug for en ekstra
hånd til at få hverdagen til at hænge sammen. Her er det vores opgave – min som
socialborgmester og alle jer som naboer, bekendte og borgere i København – at
få folk til at stoppe op og huske, at arbejdet med at få alle med, aldrig
holder op.
At selvom
byen drøner derudaf i iværksætterånd, nybyggeri og kulturliv, så er der nogle,
der risikerer at blive ladt tilbage.
I mit
arbejde som socialborgmester møder jeg mange af de københavnere, der har brug
for en ekstra hånd.
Unge, der er
vokset op i familier med misbrug og vold. Handicappede, der må kæmpe for at
finde arbejde, og sindslidende, der lever med angst og isolation.
Noget af
det, der tit slår mig, er hvor meget styrke og mod socialt udsatte kan finde
frem på trods af alt det, de har oplevet. Forleden talte jeg for eksempel med
en pige, der hedder Cindy.
Hendes
forældre var sindslidende, og gennem hele barndommen var Cindy forsømt og
ensom. Det var tæt på at ende rigtigt galt, men det gjorde det ikke. I dag er
Cindy aktiv i Røde Kors og hun knokler helt alene med at vedligeholde en
mobilapp, der hjælper andre tidligere anbragte med at håndtere alle de
udfordringer udsatte unge møder.
Jeg talte
også med Morten Pabe, som I måske har hørt om. Det er ham, der har skrevet en
bog om sin opvækst i Urbanplanen. Hele hans opvækst med vold, svigt og
kriminalitet er én lang optakt til katastrofe.
Men ligesom
med Cindy udebliver katastrofen, og i dag er han en succesfuld forfatter.
Jeg spurgte
dem begge to, hvad der havde givet dem styrke og mod til at finde en anden vej
end den, den der umiddelbart var lagt ud for dem.
For Morten
Pabes vedkommende var det en kæreste, der havde ændret hans livsbane. Midt i en
hverdag, der sejlede i hashtåger havde han pludselig mødt én, han skule være
noget for og som var noget for ham.
Og for
Cindys vedkommende var det Ungdommens Røde Kors. Her havde hun fundet et
fællesskab, hvor hun kunne hjælpe andre, der havde samme historie som hende
selv.
Svarene
overraskede mig sådan set ikke – tvært imod. De bekræftede mig i, at
fællesskabet og andre menneskers tillid kan give overmenneskelige kræfter –
også når alt håb ser ud til at være ude.
Fællesskabet
og tilliden kan komme fra kæreste, en frivilligorganisation, en socialpædagog,
en lærer, en nabo – det kan komme hvor som helst fra.
Det er sådan
set ikke vigtigt. Det vigtige er, at vi giver rum til at fællesskaberne kan
blomstre og udvikle sig. Og det vigtige er, at VI – os der står her i aften –
kan være dem, der rækker hånden ud og hjælper nogen til at finde balancen.
Det kan for
eksempel være som frivillige i organisationer. Der er rigtigt mange københavnere,
der engagerer sig i at hjælpe udsatte børn og unge, flygtninge, sindslidende
eller ældre.
Men det kan
også være i det daglige ved at give lidt ekstra opmærksomhed til naboen, der
har brug for det eller til den ensomme dreng i gården.
En af de
fantastiske ting ved vores by, er nemlig, at vi har en lang tradition for at
hjælpe hinanden, tage ansvar og involvere os i hinandens liv.
Og nu vil
jeg ikke stå her og ødelægge jeres aften med politik. Men jeg kan alligevel
ikke lade være med at sige, at det lige præcis er det, det handler om, når jeg
og flere andre siger, at regeringens politik er skadelig for fællesskabet.
Når vi
bliver ved med at stramme skruen overfor borgere, der har det svært -
arbejdsløse, handicappede, sindslidende og flygtninge osv. osv. så bliver de jo
ikke bare fattigere. De bliver også presset ud af fællesskabet.
Tusinder af
københavnere vil i de kommende år få sværere ved at betale husleje. Og der er
desværre grund til at tro, at flere vil blive smidt ud af deres boliger.
Det er
selvfølgelig for det første trist for dem, der bliver smidt på gaden og for
dem, der ikke kan finde et sted at bo. Men det er også trist, fordi resultatet
bliver en by, hvor vi ikke kender hinanden på tværs af sociale skel.
En by, hvor
unge som Cindy og Morten skal vokse op i boligområder, hvor ingen har det
nødvendige overskud til at række hånden ud.
Så galt
håber jeg ikke det går. Og jeg glæder mig over, at regeringen for nylig tabte
kampene om overførselsbidrag og planlov, som på hver sin måde ville have været
ødelæggende for fællesskabet i København.
Det viser,
at sammenhold og fællesskab ikke er noget, man vælter omkuld fra den ene dag
til den anden – eller på en enkelt valgperiode.
Og på en
aften som denne, hvor man står med gode venner omkring et bål, er det heldigvis
på alle måder svært at være pessimist. Så lad os lade være med det
Lad os stedet
glæde os over alt det, vi har, og alt det vi kan. Og lad os glæde os over, at
unge som Cindy og Morten finder mod og styrke til at være med i byens
fællesskab.
Så længe det
lader sig gøre, bliver København ved med at være en fantastisk by.
Mange tak
fordi jeg måtte komme. Hav en rigtigt god aften!
Sankt Hans-tale 2015
Nu står vi her på - hvad der vist ender med at være en af de mere [våde/varme/solrige] Skt. Hans aftener. Vi er sammen om en ældgammel dansk tradition, som vi fejrer hvert år den 23. juni. Oprindeligt fejrede man den kristne helgen Johannes Døberen – Det er faktisk ham, som vi kalder Sankt Hans. Men for de fleste danskere har denne aften nok ikke så meget et kristent islæt som den har et kulturelt, dansk islæt. Sankt Hans er for de fleste af os den traditionsrige fejring af, at nu er Midsommeren kommet. Vi stiller os sammen om et smukt bål - ligesom det, I har her i Haveforeningen i dag. Vi nyder følelsen af fællesskab og samhørighed med hinanden.
Og vi nyder tanken om de lange, lyse aftener. Og de korte nætter, som følger med Midsommeren. På det smukke Sankt Hans bål har vi som regel også placeret nogle grene og noget tøj, der er sat sammen på en måde, så det ligner en heks.
[Det kan jeg se, at I også har gjort her i dag].
|
Symbolet for heksen, der placeres øverst på bålet, hører med til den gamle tradition om at tænde bålet for at sende det onde væk. Og i mange år var det onde netop repræsenteret ved den mystiske og farlige kvinde - Heksen. I Middelalderen var afbrænding på bål en formelt anerkendt dødsstraf i Danmark. Det var en straf, som man blev dømt til ved en domstol. Og det var en meget smertefuld straf. Man gjorde sig umage med at sikre at offeret – oftest den kvindelige heks – nåede at mærke mest muligt af bålet brænde på sin krop, før hun døde. En voldsom og umenneskelig måde at tage et liv på. Straffen på bålet blev som vi alle ved særligt anvendt til den forbrydelse, man betegnede som hekseri. Man brændte heksene – de mystiske, stærke kvinder, fordi man var bange for dem. Bange for deres alternative tænkning og deres stærke kræfter. Den sidste hekseafbrænding foregik i Danmark i 1693. Det er heldigvis mange år siden i dag. Og det er egentlig tankevækkende på en dag som i dag at se tilbage på en tid, hvor kvinder blev brændt på et bål, fordi man var bange for deres kræfter.
For i år – år 2015 – har vi netop hyldet kvinderne og talt meget om kvindernes rettigheder og kamp. Vi har nemlig fejret 100 året for kvindernes ret til at stemme. Samme år har vi også sagt farvel til vores første kvindelige statsminister. Men ved sin afgang forsvorede Helle Thorning Schmidt, at hun ikke blev den sidste kvindelige statsminister. Det tror jeg heller ikke, at hun bliver. Og gudskelov for det.
Der var engang, hvor ikke bare heksene, men alledem, som var lidt anderledes - blev hetztet og dræbt og sendt væk som det onde. Homoseksuelle, handicappede, børn født uden for ægteskabet. Bare for at nævne nogle få. På den bane er vi heldigvis nået langt i Danmark. Og selvom mange steder i verden stadig halter bagefter - så har udviklingen været mærkbar. Men der er stadig kampe at kæmpe. Også i Danmark. For kvinderne, der stadig ikke får samme løn som deres mandlige kolleger. Og som mobbes på baggrund af deres køn, når de agerer som folkevalgte politikere i offentligheden. For homoseksuelle, biseksuelle og transpersoner, som stadig må leve med frygten for at blive udsat for hate crimes. Og med skammen over at ”springe ud” og fortælle omverden, hvem de er. Og for de mennesker, som kommer til vores land og banker på vores dør, fordi de er flygtet fra krig og grusomheder i verdens brændpunkter.
Der er stadig arbejde at gøre for at sikre mere rummelighed og plads til forskellighed i vores samfund. Plads til, at vi ikke alle er ens. Og plads til, at vi hjælper hinanden – Også dem, som ikke ligner os selv. Men vi er nået rigtig langt i Danmark. Evnen og lysten til at rumme hinanden går efter min mening i den rigtige retning. Det er nogle gange to skridt frem og ét tilbage. Men overordnet set er vi på rette vej. Danskerne bliver mere og mere vant til - og accepterer i højere grad, at nogle er ”anderledes”. Det er godt. Og det tegner godt for fremtiden. Det leder mig frem til at sige et par ord om Jeres dejlige haveforening her på Østerbro. Den hedder netop Haveforeningen Fremtiden. Det synes jeg er et dejligt navn. Og de grønne fællesskaber som den forening I har her, ERnetop fremtiden. Haveforeningerne er de små grønne oaser i byen. Her kan man trække sig tilbage og finde ro fra storbyens bilkøer, stress og larm. Man kan trække sig tilbage bag sin egen hæk og nyde sit eget eller sin families selskab. Eller man kan bare nyde roen, fuglekvidderen og det danske sommervejr. Men haveforeningerne repræsenterer ikke kun ro og livskvalitet for den enkelte. De er også i høj grad sociale enklaver, hvor man kommer hinanden ved. Haveforeninger er også fællesskab. Det er en fælles oase, som I passer godt på – sammen. Her drager I ikke kun omsorg for de fine grønne græsplæner og krydderurterne i bedene. I drager også omsorg for hinanden. I er en del af hinandens liv og verden. Og jeg kan forestille mig, at I nyder jeres haver allermest netop her omkring Midsommer. Så lad os denne aften ikke kun fejre Midsommeren og fejre, at vi ikke længere brænder kvinder på bålet.
Lad os også fejre, at der findes sådan nogle dejlige grønne oaser som jeres i en storby som København. De er vigtige for byen. Og det glæder mig at se, hvor meget I nyder jeres dejlige sted. Jeg vil ønske jer en rigtig god Sankt Hans aften og en god Midsommerfest. Tak for invitationen og tak for ordet!
|
Sankt Hans tale - 2014
Tak for invitation. I har
jo herude en imponerende tradition for Sct Hans taler- så jeg blev meget beæret
da Jørgen inviterede mig. For en måneds tid siden var jeg ude at besøge ham og
se smørhullet her., som jeg ikke havde set før. I vores hele tiden voksende og
nogle gange hæsblæsende hovedstad er kolonihave miljøerne mere end nogensinde
før vigtige oaser – nogle steder også tidslommer
på den fede måde - ikke kun for dem, der
bor der, men også for andre Københavnere, der gerne vil opleve noget andet end forretningsstrøg,
arkitekttegnede bygninger og cafe latte til 40 kr koppen og som sætter pris på
byens mangfoldighed.
Jeg bor selv i Sydhavnen i
en helårs – nu lovliggjort helårshaveforening Frederikshøj med masser kolonihaver rundt omkring os – folk
der kommer forbi siger tit, at de bruger haverne som en urban park. Derfor
synes jeg også det er vigtigt ikke at hegne kolonihaverne for meget inde – de
må gerne kunne være en del af byens rekreative areal.
Kolonihavebevægelsen har
jo en lang historie fra den gang arbejderbevægelsen blev grundlagt.
Kolonihaverne var almindelige arbejderes mulighed for at få lidt luft og dyrke
noget grønt og som de kunne gå eller cykle til. Man kunne spørge : er det ikke
noget der hører fortiden til?
I dag vi har store udfordringer
med biltrængsel i København. Mange middelklassefamilier køber et sommerhus som
de tager bilen til. Jeg synes kolonihave konceptet passer perfekt ind i
målsætningerne om København som Co2 neutral om grøn hovedstad. Kolonihaven er
et alternativ til modellen med at have et sommerhus som der oftest skal køres
til i bil. Mange lever et mere eller mindre stresset liv –og her må vi igen sige at
kolonihavekonceptet opfylder et behov
for et sundere og mindre stresset liv.
Kolonihavetraditionen betyder også læring i
praktisk demokrati – fællesskabet skal fungere og det har vi også brug for i et
samfund, som nogle gange er præget af lidt for meget Mig og mig selv
mentalitet.
Sidst men ikke mindst er
kolonihaverne holdt udenfor profit og spekulationsøkonomien. Det betyder at
alle kan være med. Et af tidens modeord – er social sammenhængskraft – som er
det modsatte af social opsplitningen, dvs at vi ikke deler os fuldstændig op i
enklaver, hvor vores naboer er ligesom os selv fx i forhold til indkomst. Kolonihaverne
er i dag et frirum, hvor du både kan møde pensionisten, 3Feren, pædagogen og
akademikeren. Kolonihaverne – især i en storby som København skaber hele tiden den efterlyste sociale
sammenhængskraft.
Det med at holde
kolonihaverne udenfor profit og spekulationsøkonomien er ikke nogen selvfølge.
En del partier har i mange år drømt om at få gjort om med kolonihaven loven som
Svend Auken i sin tid fik gennemført. Kolonihave forbundet har heldigvis været
rigtig dygtige til at sikre et politisk flertal i folketinget mod at overlade
kolonihaverne til profitøkonomien.
I Københavns
borgerrepræsentation var der her i foråret igen afstemning om hvorvidt
kolonihavernes leje kunne skulle reguleres med inflationen eller om der skulle
gås i retning af en markedsbestemt leje. Heldigvis der
flertal for den rigtige løsning. Jeg ved
at I og kolonihaveforbundet har lagt et stort stykke arbejde for at arbejde for
at fastholde opbakningen til kolonihaveideen i København.
Det var interessant at høre argumenterne for markedsleje
i borgerrepræsentationen. Tilhængerne af markedslejen mener at lejen skal
fastsættes udfra en fiktiv vurdering af hvad fx Goldman Sachs (dem der købte
DONG aktierne) ville betale for jord til kommercielle formål. Liberalisterne
mener det er udemokratisk hvis et flertal i befolkningen beslutter at holde
noget udenfor markedskræfterne. Nogle af os mener omvendt at det er
udemokratisk hvis markedsmekanisme skal sætte demokratiet ud af kraft.
I nullerne havde vi en periode med ren
casinoøkonomi på boligmarkedet – de heldige i lotteriet kunne tjene meget mere
end dem der tjente deres penge på at arbejde. Sjovt nok hørte vi ikke rigtig
nogle borgerlige politikere dengang råbte vagt i gevær, fordi der kunne tjenes
mange flere penge på boligprisstigningen end på at arbejde. Udviklingen betød
også at dem der ikke havde vundet i lotteriet ofte slet ikke kunne betale en
bolig i København. Senere fik vi boligboblen og finanskrisen. Vi slås stadig
med eftervirkningerne af denne krise. Mange almindelige Københavnere hænger i
dag på en større gæld end deres bolig er værd.
Nu er det jo Sct Hans og
hvert sogn har sine hekse
Når der lidt senere skal
brændes en heks af på Sankt Hans bålet kunne heksen være den liberalistiske ide
om at alt her i samfundet skal overlades til finanskapitalen og
markedskræfternes ufrie spil.
Tak for ordet og forsat
god Sct Hans aften
Sankt Hans tale - 2013
Sankt Hans-tale til 6 haveforeninger
·
København
er netop blevet kåret som verdens bedste by at bo i.
·
Det
er det internationalt anerkendte magasin Monocle, der har sat os øverst på
listen af 25 dejlige byer.
·
Så
måde vi har indrettet vores by på, -
·
-
og måden vi bruger vores tid på, -
·
-
og ikke mindst måden vi lever sammen på, -
·
-
bliver bemærket ude i verden.
·
Med
god grund.
·
For
der er meget, vi gør rigtigt i de vores samfund.
·
Og
der er sket rigtig meget – fra havnebade til metrobaner – i København siden
80’ernes og 90’ernes truende fallit.
·
Andet
– som vores kolonihaver – er bestået gennem både 80’ernes krise, og den krise vi
har oplevet 30 år senere.
·
Der
er kort sagt rigtig meget at glæde sig over en Sankt Hans aften i Haveforeningen
Fremtiden.
·
Vi
har en by, hvor folk, der holder af deres kolonihave i Lersøparken,
-
·
-
og folk, der bedre kan lide Copenhell på Refshaleøen, -
·
-
og dem, der foretrækker kitesurfing ved Amager Strandpark
·
-
eller lige som jeg selv sejler kajak i havnen, -
·
-
vi kan bo side om side.
·
En
by hvor forskelligheden og mangfoldigheden først og fremmest er en styrke – og
langt sjældnere et problem.
·
Faktisk
blev det fremhævet i begrundelsen for, at vi har verdens bedste
by:
·
At
danskerne ikke længere er fremmedfjendske.
·
At
Danmark og danskerne har fået et respektfuldt samarbejde med udlandet og
udlændinge.
·
At
Dansk Folkeparti er blevet sat uden for indflydelse.
·
Ordret
siger de om København, at:
·
”Det
er et sted, hvor du kan være homoseksuel eller muslim - eller homoseksuel og
muslim - og alle er ligeglade”.
·
Det
betyder noget.
·
Ville
I have lyst til at tage på ferie i en by, hvor I ville blive set ned på?
·
Ville
I have lyst til at flytte til et land, hvor I ikke følte jer velkommen?
·
Nej
vel. Derfor sætter jeg pris på, at der med vores nye regering er kommet et reelt
”frisk pust over Danmark”.
·
Mangfoldigheden
og forskelligheden i København ser man ikke kun i mellem mennesker, men også
mellem bydele.
·
København
består af 10 forskellige kvarterer, som har hver deres særpræg.
·
Der
er forskel på at bo hos jer på Bispebjerg og hos mig på Bryggen.
·
Eller
tag bare brokvarterne.
·
Alle
kan sætte ord på Vesterbros kødby, Nørrebro kebabber og Østerbros
cafeer.
·
I
ved om nogen, at det er afgørende, om I drejer mod Ø eller N, når I går ud af
jeres havegang.
·
Det
er den forskellighed, som skaber en særlig stemning.
·
Det
er den, der gør at man aldrig bliver træt af at cykle gennem byen og iagttage
livet.
·
Og
at alle kan finde netop deres sted i København.
·
Lige
som I har fundet jeres steder her i og omkring
Lersøparken.
·
Der
er slet ingen tvivl om, at kolonihaverne er noget af det, der er med til at gøre
byen skøn:
·
De
grønne oaser, de udgør i byen.
·
Den
profil af økologi og ”fra jord til bord” de repræsenterer.
·
Den
måde, de udstråler, at her kan man sætte tiden i stå og nyde livet midt i den
travle storby.
·
Det
fællesskab og den frihed, der findes her.
·
Og
ikke mindst den dejlige historie, de har.
·
Det
er en historie, der hører med i den socialdemokratiske tradition, jeg er rundet
af.
·
Mit
politiske forbillede og vores alle sammens gamle statsminister Anker Jørgensen
er sågar født i et kolonihavehus.
·
Min
politiske mentor Svend Auken stod fadder til Kolonihaveloven, der reddede
kolonihaverne fra stærke markedskræfter.
·
Og
jeg selv er utroligt glad for, at Svends niece – den nye miljøminister – nu har
givet os lov at udleje kolonihaver under markedslejen.
·
Kolonihaver
skal også i fremtiden være et fritidstilbud til alle københavnere.
·
For
mig hører det med til fortællingen om verdens bedste
storby.
·
Men
er alting så, som det skal være?
·
Kan
vi læne os tilbage i liggestolen og se på at blomsterne gror?
·
Nej.
Hvis I har bevæget jer rundt i København den seneste måneds tid, så har i måske
set to forskellige plakater.
·
Den
første plakat handler om de resultater, vi har opnået i København de sidste 4
år.
·
Der
kan man læse om:
·
At
vi er så godt i gang med at bygge og renovere, at der kommer 15.000
arbejdspladser ud af det.
·
At
vi sammen med politiet går efter bandemedlemmerne én efter én.
·
At
vi har skaffet billig, sund og god mad til både børn og
ældre.
·
At
vi underviser børnene mere i at læse og regne og renoverer vores folkeskoler.
·
Og
at vi – sidst men ikke mindst – har sørget for, at børn kan blive passet højst 4
kilometer hjemmefra.
·
Nogen
kalder det en pralekampagne.
·
For
mig drejer det sig også om at slå fast, at fremgang ikke kommer af sig selv, men
fordi mange mennesker hver dag arbejder for sagen.
·
Den
anden plakat handler om bagsiden af medaljen.
·
Om
det, der endnu ikke er ordnet.
·
Eller
som fortsat kræver vores opmærksomhed:
·
At
vi nok er kendt i hele verden som cykelby, -
·
-
men at vi også oplever trængsel og luftforurening. Og jeg kan forstå, at I også
er optaget af, at cyklisterne ikke bliver til fare for jer
herude.
·
At
vi godt kan være stolte af vores mangfoldighed og forskellighed, -
·
-
men at vi ikke af den grund skal acceptere ulighed og
fattigdom.
·
At
vi nok har den mindst kriminelle ungdomsårgang i mange år,
·
-
men at få forhærdede kriminelle til gengæld ikke skyr nogen midler i kampen om
magten og æren og de kriminelle markeder.
·
At
vi nok er den by i verden, der har flest Michelin-stjerne per indbygger,
-
·
-
men at det er lige så vigtigt, at vi hver dag serverer 65.000 måltider mad med
gode råvarer til børn og voksne – og ikke mindst til dem, der ikke har penge
eller kræfter til at smøre en sund madpakke.
·
At
vi nok bor i en blandet by, -
·
-
men at vi er nødt til at bygge billige boliger alle steder i byen, så den ikke
udvikler sig som London og Paris.
·
Som
de storbyer, der kun er for direktører med dybe lommer.
·
Som
de storbyer, der er ved at falde fra hinanden, fordi folk med en lang
uddannelse, mange penge og gode liv bor langt fra dem med få skoleår, færre
midler og en hårdere tilværelse.
·
For
man kan godt være stolt af de resultater, vi sammen har nået.
·
Man
kan godt sætte pris på at blive kåret som verdens bedste by.
·
Og
man kan sagtens bruge en Sankt Hans aften på at nyde sin bydel, sin by og selve
storbylivet – det kan være svært at lade være en aften som i aften.
·
Blot
man hele tiden er bevidst om:
·
At
det ikke er alle, der har del i det gode københavnerliv.
·
At
der er lige så mange opgaver foran os, som der er resultater bag os.
·
At
København ikke bare er for eliten, men for alle.
·
At
vi københavnere har brug for hinanden – ligeså forskellige, som vi
er.
Sankt Hans tale - 2012
Man har i Danmark fejret
Skt. Hans siden Odins og Thors dage. Fx. blev Thor i jernalderen dyrket over
hele Germanien.
Lunde, eller visse træer, fungerede som helligsteder for Thorsdyrkerne.
Omkring år 1.000 var der
ved Dublin i Irland stadig en skov indviet til Thor, ligesom stednavne i både
Skandinavien og England vidner om hellige skove, fx Thorslunde i Danmark.
Men når sandheden skal
frem, er Sankt Hans’ oprindelse ikke spor dansk. Vi er slet ikke dem der har
startet traditionen. Bare navnet Sankt Hans – det er Johannes døberen – så er
vi helt tilbage til Jesu fødsel og Israel. Navnet Johannes Døberen, kommer fra
Den Hellige Hans, som blev født 6 dage før 1. juli. Man delte simpelthen året
mellem Jesus og Johannes.
En historie fortæller at
han blev halshugget.
Årsagen var at
man på den tid ikke kunne vide sig sikker, når det handlede om kvinder. Også
han blev – som så mange andre mænd - overlistet. Der var her tale en kvinde - Kong
Herodes anden kone - Herodias. Hun ville ikke finde sig i Johannes Døberens ”pegen
fingre af hende”. Da kongen bad sin datter, Salome, danse for sine gæster og så
hvor flot hun gjorde det, måtte hun få et ønske opfyldt som belønning. Salome
spurgte sin mor, der længe havde ønsket Johanne Døberen et hvis sted hen. Hun
sagde til sin datter, at hun skulle bede om at få Johannes Døberens hoved på et
fad. Kongen var ked af sit løfte, men blev nødt til at holde ord. Kong Herodes
befalede derfor Johannes Døberens hoved befriet fra kroppen.
Så kan h
an lære det – kan han.
Jernaldersamfundet var
et landbrugs-samfund, hvor stammerne gik sammen i større regioner. Man har haft
en frugtbarhedsreligion med mange guder. Man ofrede til guderne for at få god
høst, for at dyrene og menneskene skulle være sunde og raske, og for at få held
og holde onde ånder væk.
Danmark var hedensk
i vikingetiden. Vikingerne troede på de nordiske guder - men på rejser til
udlandet mødte de kristendommen, og i slutningen af 900-tallet blev hele
Danmark kristnet.
I vikingetiden blev den
hedenske skik med solhvervsfest afskaffet da Danmark blev kristnet – det vil
sige katolsk - c. år 1.000.
Vores Sankt hans bål er ikke et henrettelsesbål, men bondens skærmende
blis. Det skal holde de onde kræfter
væk, som var aktive i Middelalderen.
Sankthans-heksen, som vi brænder på midsommerbålet, bekræfter den
opfattelse, at hekse og onde magter er særligt farlige sankthans aften. Hverken
hos jødedommen eller hos kristendommen troede man på hekse i de første tusind
år.
Det var først i 1200-tallet, at hekse-overtroen begyndte at komme
ind i billedet, og i de følgende århundreder tog til, med rædselsfulde følger
for mange – især kvinder - i hele Europa.
I Danmark blev den første "heks" brændt på bålet i Stege
i 1540, og den sidste officielle
heksebrænding fandt sted i 1693. Så sent som i 1722 kom en "heks" dog
på bålet i Salling, og i 1897 blev en såkaldt "heks" lynchet i
Vendsyssel. Alene i Danmark mistede op mod tusinde "hekse" livet i
flammerne. Indtil 2. verdenskrig er der eksempler på, at folk med ry som hekse
blev forfulgt i Danmark.
I Enevælden blev kongen blev gjort til enevældig
hersker - indsat af Gud, og al magt blev derfor samlet hos kongen.
Sankt Hans var indtil 1770 officiel helligdag. Det var under
Enevælden.
Det blev forbudt i 1740erne at blusse til Valborg og Sankt Hans.
Det blev dog ikke overholdt og tog til igen i løbet af 1800-tallet.
At brænde ild omkring
midsommer er en ældre tradition i Norden. Stammer fra 1500-tallet., i
renæssancen, som er en periode hvor individet kom i centrum.
I 1600-tallet vinder
kristendommen langsomt vinder indpas. På det tidspunkt skete der pludselig
noget ude på de forskellige gårde og herresæder. Hustruen, der igen tog sin
"stakkels" mand i utugt, forstod pludselig ifølge kirkens opgør mod
den hedenske overtro, at det slet ikke var hendes mands skyld, at han ikke
kunne holde nalderne fra den blonde og storbarmede malkepige.
Nej… det var malkepige, der bar hele
ansvaret. Djævlen havde besat hende, og hun havde forhekset manden, så han var
nødt til at hoppe i høet med hende. Brændte man hende på bålet, sikrede man
sig, at man fik bugt med den vildfarne sjæl, der havde besat hendes krop.
Man sikrede, at hun ikke gentog sin gerning overfor en anden mand. Utroligt
sørgeligt var det dog, når man lige havde befriet denne kloge og til tider
intellektuelle aldrende herremand fra en heks… Ja så røg han direkte i kløerne
på nye hekse og de fandtes i rigtig mange forklædninger både som stuepiger,
kokkepiger, vaskekoner og meget mere.
Den demokratiske
udvikling, som startede med Grundloven i juni 1849,
afskaffede kongens enevældige magt. Det blev en kamp for
de forskellige befolkningsgrupper at blive inkluderet i demokratiet
og dermed påvirke udviklingen i landet og deres egne levevilkår. Samtidig var
det en periode, hvor ”det moderne” for alvor slog igennem i Danmark.
Den moderne industri kom
langsomt til Danmark fra 1850. På baggrund af teknologiske opfindelser som fx
dampmaskinen og en friere og liberalistisk økonomi blev produktionen
industrialiseret og organiseret i større fabrikker.
Men liberalismen har
også visse uheldige konsekvenser, hvor det er den stærkes ret, der bestemmer over
samfundsudviklingen, hvis de kan få lov til det.
Kolonihavebevægelsen har
altid kæmpet mod denne udvikling, og vil fortsat gøre det.
Den nye lejekontrakt med kommunen indeholder en
klausul om at der skulle ske en genforhandling hvis der kom en ny regering, med
henblik på at vores leje til kommunen ikke skulle følge markedslejen.
Dette fordi man i kommunen har henvist til
Statsamtet, som skiver at kommuner skal udleje
kommunal jord til markedsleje. Og der henvises til kommunalfuldmagten.
Man havde simpelthen sat en valuar til at udarbejde
et notat om hvor meget man ville kunne tage i lejeindtægt, hvis man var ude på
det fri marked – vel vidende at vores haver er gjort varige og Lersøparken er
fredet. De kan simpelthen ikke sælges - så der er tale om en akademisk øvelse
til skade for kolonihavernes medlemmer og kolonihavebevægelsen.
Svend Aukens niece (som var Kolonihavelovens fader),
Miljøminister Ida Auken, har – på foranledning af Kolonihaveforbundet – nedsat
et udvalg, som snart vil barsle med et resultat. Indtil videre ser det lovende
ud – det siges at formanden for udvalget er en fornuftig person. Enten vil
Kolonihaveloven blive revideres eller der vil ske præciseringer om at det igen
skal være op til kommunerne at forhandle lejeaftaler, hvor markedslejen ikke
indgår som en betingelse.
Kolonihaver er for alle – uanset indkomst - ikke
kun bestemte samfundsgrupper. Det er et godt og bærende princip.
Vi har skrevet til Miljøministeriet at vi ikke kan sammenlignes med almindelige sommerhuse
eller parcelhuse.
•
De kommunale grunde
som udlejes til kolonihaveformål er anlagt på såkaldte overskudsjorde. Vores er
fx anlagt på en tidligere kommunal losseplads.
•
Haveforeningerne i
Lersøparken er en del af de kommunale parker, og vi skal derfor holde åben for
offentligheden i sæsonen 1.4-31.10 mellem kl. 8.00-21.00 i sommerhalvåret.
•
De fleste overnatter
kun i deres havehus i perioden 1.5.-31.8, da det er få huse der er isoleret.
•
Halvdelen af vore 34
haver bebos af enlige.
•
ca. 1/3-del af
haverne bebos af pensionister og efterlønnere.
•
30 af vores 34
havehuse er af ældre dato.
I slutningen af 2015 vil vi få Danmarks største T-kryds
•
På Helsingørmotorvejen vil der være næsten 67.600
køretøjer mellem kl. 07.00 – 19.00
•
Der vil passere i alt 40 mio. køretøjer om året,
heraf 1.7 mio. lastbiler og busser.
•
Hver time døgnet rundt vil der køre c. 4.500 biler,
heraf c. 200 lastbiler og busser
•
Der vil ske en fordobling af støjintensiteten og en
overtrædelse af grænseværdierne ved luftforurening.
•
Amagermotorvejen har mindre trafik end
Helsingørmotorvejen vil få i slutningen af 2015.
Vi har fået aktindsigt i
det kommunale baggrundsmateriale. Kommunen fastholder deres meget mangelfulde
beregninger, som grundlag for at deres beslutning. Vi er ikke enige. Vi vil
anke deres afgørelse til
Natur- og Miljøklagenævnet
Jeg er glad for at vores bålet ikke er et henrettelsesbål, men
kunne godt tænke mig at det kunne være med til at holde onde kræfter væk.
I dagens Danmark skal man ikke finde årsagen til problemerne
blandt trolde og guder, men blandt kortsigtede økonomiske interesser. Vi vil
til stadighed arbejde for at etableringen af Nordhavnsvejen ikke får katastrofale
miljømæssige konsekvenser, ligesom at vi vil kæmpe mod markedsspøgelset i
forhold til lejeprisen på de kommunale jorde.
Vi vil arbejde for at der bliver udarbejdet en ny lokalplan og en
ny såkaldt VVM-undersøgelse.
Det er heldigvis ikke mere sådan at noget er forudbestemt
Politiske beslutninger er skabt af mennesker og kan ændres af
mennesker.
God Sankt Hans.
Sankt Hans tale - 2011
Over alt i landet samles her i aften børn og voksne, unge og gamle for at nyde bålet, se heksen gå til i flammerne og hylde landet med Drachmanns smukke midsommervise. For mig er Sankt Hans en udpræget dansk aften og jeg glæder mig over at være en del af det fællesskab og idyl der ligger i denne fejring. Sankt Hans er ikke en helligdag – eller aften – forbeholdt en bestemt religiøs gruppe - men en aften, som alle vi danskere, uanset religion kan nyde sammen. I aften nyder vi en af de lange lyse aftener og korte nætter. Og jeg tror at mange, ligesom jeg, føler at det er selve den danske sommer vi fejrer.
Det bål, som brændes til Sankt Hans er ikke helt det samme som dét bål, heksene blev brændt på.
Midsommerilden har en lidt anden historie end henrettelsesbålet, der blev anvendt, når dømte troldfolk skulle af med livet. Sankt Hans bålet er blot en af flere blustraditioner i bondesamfundet.
I folketraditionen er der en generel opfattelse af, at hekse er særligt aktive på magiske helligaftener, fx ved at samle ingredienser til deres trolddomsaktiviteter, eller ved at rejse til heksemøder, enten ved Troms Kirke, eller Bloksbjerg.
Ilden skal skræmme dem, og forhindre dem i at holde rast.
Desuden var der også tale om en social skik, hvor man kunne mødes og feste.
En populær opfattelse har været, at det er blevet brændt millioner af mennesker som hekse. Men hvem og hvor mange var heksene egentlig?
Andre myter har været, at heksebålene er et fænomen, der navnlig hører hjemme i middelalderen. Eller, at det især var kloge koner, der blev brændt, fordi de besad hemmelig kvindeviden om urter, m.m..
Hekseforskere har skønnet, at der højst er brændt omkring tusind hekse i Danmark. Fx var der mellem 1612 og 1637 ca. 10 sager om hekseri ved Viborg Landsting.
Den typiske anklagede er en gift kvinde på over 50 år. En statistik over trolddomssagerne ved landstinget i Viborg viser, at 90 % af de anklagede var kvinder, at to tredjedele af dem havde passeret de 50 år, og at hele 59 % var gift. Forestillingen om den enlige og oldgamle kone holder således ikke.
At det navnlig er ældre kvinder, der anklages, hænger sandsynligvis sammen med, at det normalt tager ret lang tid at udvikle et hekserygte. Rygtet kunne løbe i mange år, uden at der skete nævneværdigt ved det. Men hvis en anklage så blev formuleret og personen arresteret, kunne det myldre frem med flere anklager i forhold til begivenheder, der lå meget langt tilbage i tiden.
Det var i første halvdel af 1600-tallet, som var hekseforfølgelsernes storhedstid i Danmark. Christian den Fjerde udsendte i 1617 en forordning "Om Troldfolck oc deris Medvidere". Den gav lovgrundlag for at skelne mellem "rigtige troldfolk" og dem, der blot brugte "galne" og "indbildede" kunster. ”Rigtige toldfolk” havde afsvoret deres kristendom og givet sig til Fanden, hvorimod de, der brugte de "galne" og "indbildede" kunster fx var kloge folk, der signede og manede.
Men hvem er det så dagens hekse? Hvem er det vi skal skræmme og passe på at de ikke holder rast her i Haveforeningen Fremtiden?
Hvem er det at vi skal brænde på bålet, hvis det alligevel lykkedes disse hekse at komme ind i haveforeningen?
”Markedslejespøgelset” huserer alle steder. Det har også sneget sig ind i vores kolonihaver. Vi har netop sagt ja til en ny lejekontrakt, som betyder at vi kender stigningerne de næste 15 år. Der kommer en større stigning i perioden 2016-2020. Det oprindelige forslag til kommunen var dobbelt så stor, så Kolonihaveforbundet har forhandlet sig frem til det bedst opnåelige resultat på det givne tidspunkt. Men hvordan har kommunen fundet frem til disse priser. De har simpelthen spurgt en valuar om hvad en haveforening i Københavns kommune vil være værd i handel og vandel på et såkaldt frit marked, vel vidende at de fleste haver ikke kan sælges da de er blevet erklæret varige. Udover dette er nogle haver også fredet, som vores her i Lersøparken.
Kommunen ejer jorden og skal, efter at Statsforvaltningen har afgjort dette spørgsmål opkræve leje efter markedsleje-princippet.
Men heldigvis er der indarbejdet en genforhandlingsklausul i kontrakten, hvor der står at såfremt lovgivningen ændres og som giver kommuner mulighed for at udleje jord til kolonihaveformål - til en mindre leje end markedslejen og dermed tage sociale hensyn ved fastsættelsen af lejens størrelse – skal der genforhandles. Dette vil givetvis få stor betydning, hvis der kommer en ny regering.
Det er meget få politikere der interesseret sig for kolonihavetanken. Der er dog sket det for nyligt, at S-SF-De Radikale-Enhedslisten har sendt en forespørgsel til Indenrigsministeriet og Miljøministeriet om muligheden for at ophæve markedslejen i forbindelse med kolonihavehuse. Hvis det på den måde ikke lykkes at få fjernet markedsmekanismen ift. Kolonihaveforeninger og nyttehaveforeninger, vil der blive stillet folketingsforslag om at fjerne dette fra den såkaldte Kommunalfuldmagt, så kommunerne i forhandling med Kolonihaveforbundet kan forhandle sig til en rimelig leje, uden at tage hensyn til markedsvilkår.
Er folketingets nuværende flertal så rigtige troldfolk, der har givet sig hen til Fanden eller er der tale om galne og indbildede personer der laver kunstner.
Jeg tror ikke at disse borgerlige politikere hverken er troldfolk eller gale og indbildte personer.
Jeg tror at deres tanker er en naturlig følge at deres ideologi om at markedet kan løse alle problemer.
Det har vist sig at dette ikke er tilfældet – i hvert fald ikke hvis almindelige mennesker med små indkomster skal have råd til at købe en kolonihave og have råd til at bo i den.
Så – lad os brænde det borgerlige tankegods på bålet og sende disse tanker og deres fortalere tilbage til Bloksbjerg eller ad Hækkenfeldt til.
God Sankt Hans
Sankt Hans tale 2010
Midsommervisen er skrevet af Holger Drachmann
til eventyrkomedien "Der var en Gang", som blev opført på
det Kongelige Teater.
Han var kendt for de mange
kvinder, som inspirerede hans digtning, men som ofte vakte skandale.
Skagen var et af hans foretrukne op-holdssteder
og særlig. Drachmann var de store og blide følelsers digter. Rørstrømsk,
forelsket, længselsstormende, fuld af havbrise og hjerteslag. Det er
Drachmann vi synger her Sankt Hans-aften omkring bålet - Midsommervisen.
Drachmann har på trods - eller i kraft af - sit sønderknuste hjerte og
forfestede liv været med til at bibringe dansk identitetsfølelse. Hans
skuespil "Der var engang", som stadig spilles på det kongelige
Teater, handler også om at være
og føle sig dansk – dog på en
anden måde. Her skildrer han Danmark som et romantisk og idyllisk land, som
man slet ikke kan undgå at holde af.
Der var en Gang sammenvæver traditionelle kønsroller og familie- og nationalfølelse.
Den selvstændige prinsesse tilpasser sig, og det meget populære stykke
slutter med den forsonlige midsommervise "Vi elsker vort Land",
som vi skal synge om lidt.
Visen starter:
Vi elsker
vort land
når den signede jul
tænder stjernen i træet med glans i
hvert øje,
Men hvem er vi og hvad er det for et land vi
elsker. Der er ingen tvivl om at Drachmann elskede sit land, i et
nationalistisk skær, set i forhold til tysken, som jo havde besejret
Danmark og taget Sønderjylland til sig.
Vi - det er københavnere
og jyder. Villaejere og kolonister. Mænd og kvinder. Børn, unge og voksne. Rige
og fattige. Alle med dansk statsborgerskab - også de der ikke bestod
statsborgerskabsprøven”grundet at de ikke kunne svare rigtigt på
spørgsmålet om hvilken rolle Nordisk Råd har, da alle 3 svarmuligheder var
forkerte.
Og Vort land det er Danmark. Et Danmark
som vi alle må værne om, og beskytte de værdier, som er bygget op igennem
hundreder af år. Retten til at mødes og tale frit, dog må man selvfølgelig ikke
bagtale andre, hvis man vil undgå at få sig en injuriesag på halsen. Og den
skandinaviske velfærdsmodel, som er kraftigt truet i disse år. Den model, som
især arbejderbevægelsen har bygget op igennem over hundrede år – og
solidarisk finansieret over skatten. Vi skal fortsat kæmpe for gratis og hurtig
sygehusbehandling. Gratis og gode skoler. Kæmpe for at alle arbejdsduelige mennesker er i arbejde eller i
uddannelse, og hvis det ikke lykkes - da arbejde mod nedskæring af kompensation ved arbejdsløshed og sygdom.
Vi skal også kæmpe for retten til at leve forskelligt,
at have forskellig kultur og forskellige traditioner, såfremt denne ikke
hindrer andre i deres lykke.
I forhold til den
sociale sammenhængskraft er det vigtigt at fortsætte med og udvikle de sociale bånd, der binder os
sammen - som land og social nation.
Der
er lige kommet den anden Højesteretsdom, som endnu engang stadfæster at
Kolonihavebevægelsen skal holdes uden for markedskræfternes frie kræfter.
Politikens indlandsredaktør, Jakob Nielsen, kaldte i en kronik på Fandens
Fødselsdag denne dom ”En dunst af Øseuropa i kolonihaven”. Intet er mere
forkert. Tværtimod er det vigtigt, at der er nogle oaser i landet, hvor
alle har råd til at komme ind. Der skal ikke tjenes penge ved salg af
kolonihaver. Det er ikke et investeringsobjekt. Det vidste man, da man
flyttede ind. Han skriver at ”når der ikke er frit spil for
markedskræfterne vil der være et parallelt marked med penge under bordet, byttehandler
eller uigennemsigtige ventelister”. Dette er ikke rigtigt. Vi har i vores
haveforening åbne ventelister. Alle ved hvor de står på ventelisten. Og der
er ikke et parallelt marked med penge under bordet. Dette er simpelthen
umuligt, da vi følger ventelisten og Kolonihaveforbundets vurderingsregler.
Vi
skal værne om kolonihaverne som har en social,
kulturel, rekreativ og miljømæssig betydning, og som bygger på det
sammenhold der findes, som er med til at udvikle noget meget værdifuldt og
afgørende i vort samfund – nemlig et solidarisk samfund, med udgangspunkt i
det enkelte menneskes tanker, ideer og skabende evner.
Det
giver ny energi - hvilket igen har en positiv effekt på arbejds- og privat
livet i øvrigt.
Samfundsmæssigt
set er der ingen tvivl om at der på denne måde spares store udgifter
indenfor sundheds- og socialsektoren.
|
|
|
|
Ligesom juleaften menes sankthansaften at
være et levn fra forhistoriske hedenske
skikke, hvor årets korteste dag, vintersolhverv,
og årets længste dag, sommersolhverv,
blev fejret.
Sankthans - eller midsommer - har uden tvivl været den
vigtigste af midsommerensfester i Norden - med spil, dans og drikke.
Tidligere
var det en gængs opfattelse, at midsommernatten var fyldt med magiske
naturkræfter, som kunne være både onde og gode.
På denne tid mente man også at alle urter og kilder
var særligt hellige, og det var derfor en tradition - helt op til nyere tid - at
opsøge hellige kilder eller plukke helende urter på denne aften. Til sankthans
var mange hellige kilders magiske helbredelseskraft stærkest, og folk
valfartede derfor dertil i kildetiden, som startede ved Skt. Hans og sluttede
på Frue Dag, 2.
juli.
Måske skulle vi også have en sådan kilde??
Den dag i dag er der folk, som mener at naturen
besidder en særlig kraft på denne tid af året.
På bålet er der traditionelt placeret en
figur, der skal ligne en heks. Heksene
flyver ifølge overleveringen til Bloksbjerg
i Harzen
sankthansaften og -nat, men både bål og heks er en ny tradition, som stammer
fra tyske håndværkere,
der i 1860'erne besøgte Kalundborg.
Der har ganske vist fundet hekseafbrændinger sted i dansk historie,
men de er ikke forbundet med de traditionelle midsommerfestritualer, selvom
bønder, der afbrændte bål på denne aften, ganske givet har troet på hekse.
Formålet med bålet var tidligere at skræmme hekse og onde ånder væk, frem for
at brænde dem af.
Lad os alligevel brænde Lindas heks af lige
om lidt - som symbol på at vi kan holde den kommende Nordhavnsvej helt ude af
vores fredede kolonihaver.
Der er
mange vejrvarsler
knyttet til dagen. For eksempel:
·
"Regner det
sankthansaften, da skal det regne 6 uger derefter."
Det er
godt det ikke regner i aften, vi har vist allerede fået vores andel af det våde
vejr.
·
"Jo mere det
regner på sankthansaften, des mindre vokser hasselnødderne."
Bålene er egentlig
et vågeblus. Skt. Hans varsler nemlig, at lyset vender, og at det nu går mod
mørkere tider. Skt. Hans betegner dermed overgangen til noget nyt.
Ved sådanne overgange fra et til noget andet
troede man i gamle dage, at der var særlig frit spil for overnaturlige kræfter,
både onde og gode. Man måtte derfor holde sig vågen hele natten for at passe
på.
Det er formentligt også af samme grund, at
man har den ganske makabre skik med at brænde en heks af på Skt. Hans bålet.
Man vil på den måde sikre sig, at de onde kræfter, der er på spil denne nat,
hvor lyset vender, ikke får plads i den kommende tid, men derimod sendes til
Bloksbjerg.
Men først og fremmest er Skt. Hans altså den
danske midsommerfest, hvor man med et stænk af vemod fejrer, at sommeren er på sit
højeste, dagen længst og natten kortest. Men samtidig ved man som sagt også, at
dermed vender det – og at man igen går mod mørkere tider.
God Sankt Hans aften
Sankt Hans tale 2008
Over alt i landet samles her i aften
børn og voksne, unge og gamle for at nyde bålet, se heksen gå til i flammerne
og hylde landet med Drachmanns smukke midsommervise. For mig er Sankt Hans en
udpræget dansk aften og jeg glæder mig over at være en del af det fællesskab og
idyl der ligger i denne fejring. Sankt Hans er ikke en helligdag – eller aften
– forbeholdt en bestemt gruppe, men en aften, som alle vi danskere, uanset hvad
vi tror på kan nyde sammen. I aften nyder vi en af de lange lyse aftener og korte
nætter. Og jeg tror at mange føler, at det er selve den danske sommer vi
fejrer.
Men når sandheden skal frem, er Sankt
Hans’ oprindelse ikke spor dansk. Vi er slet ikke dem der har startet
traditionen. Bare navnet Sankt Hans – det er Johannes døberen – så er vi helt
tilbage til Jesu fødsel og Israel. Midsommeren som naturfænomen er
nordeuropæisk. De lyse dage og nætter fejres f.eks. overalt i Skandinavien,
England, Irland og tilmed Østrig!
Heksen på bålet er en tysk tradition.
Det er derfor vi sender heksen til Bloksbjerg en gang om året.
Det vil altså sige, at når vi har sagt
Sankt Hans, bål og heks og kigget os selv tilbage over skulderen, så har vi
allerede været i Mellemøsten, Tyskland og flere steder i Skandinavien. Og
produktet er det ypperste i det vi kalder dansk kultur – det danske særpræg -
og Danmark når det er dejligst!
Hekseafbrænding
Det med at brænde hekse på bålet Sankt
Hans aften er en lidt besynderlig ting. For ved at gøre det, mindes vi jo noget
som er sket i virkelighedens verden. Vi har jo – for ikke mange hundrede år
siden – brændt ægte levende kvinder, som vi kaldte hekse på bålet.
Og hvad var det så med de hekse, hvad
var det de gjorde, og hvorfor var de så farlige at de ligefrem skulle brændes
levende på et bål? I dag vil vi jo sige at de blev anklaget og dømt på grund af
folkelig overtro. De gerninger som hekse blev beskyldt for handlede for det
meste om at stå i vejen for andre menneskers velvære og lykke. En heks kunne fx
tage smørlykken, så en kone ikke kan få smør i kærnen.
Man havde en lang række metoder til at
afsløre hvem i et sogn der var hekse, for som det også står i Drachmanns Midsommervise,
så har hver by sin heks – de fleste steder havde man en der var anderledes og
som folk så skævt til. I Danmark var det nemlig ikke hvem som helst, der blev
anklaget for at være heks. Typisk var det én som i en længere periode på flere
år havde været upopulær eller stået uden for det gode selskab.
Man havde forskellige metoder til at
identificere heksene, men nogle af dem er det svært at forestille sig reelt kan
have været brugt som bevisførelse – fx forestillede man sig, at hvis man gik i
kirke på Sankt Hans med et firkløver i lommen, ville man kunne se hvem der var
hekse, fordi de ville have gryder, potter eller pander på hovedet.
Så selvom vi står her i den stille – og
faktisk lune – sommeraften, så er alle Sankt Hans traditionerne ikke lutter
idyl. Heksen dér på bålet symboliserer en reaktion på det anderledes og uvante,
som vi mennesker åbenbart har haft mange år tilbage i tiden. Heksen
symboliserer én forestilling om, at nogle enkelte mennesker var skyld i al den
ulykke der rammer os og at hvis blot vi brænder det onde, eller sender det til
Bloksbjerg i Tyskland langt ude for landets grænser, så forsvinder det… Så
bliver vi der er tilbage glade og lykkelige… Men Sankt Hans traditionen med
heksen på bålet minder os om, at metoden ikke virker – laderne blev ikke
pludselig fulde af korn, børnene og husdyrene holdt ikke op med at blive syge
og dø, lynet slog stadigvæk ned engang imellem, og uheld og ulykker skete
stadig, selvom man havde brændt nabolagets heks. Mennesker blev ikke lykkelige af
at vælge sig en syndebuk og så skille sig af med dem… Og det samme gør sig jo
gældende i dag.
Vi hylder
kvindelighedens og kærlighedens livskraft. Lad os bringe den tradition videre
og glemme den gamle kristne tradition, der handler om angst for det fremmede,
frygt for de anderledes. Når vi i gamle dage brændte kvinderne på bålet var det
fordi vi var bange for dem. Midsommerfesten fortæller noget om hvor bange man i
en svunden tid var for kvindelighedens styrke. Højt deroppe på bålet har vi sat
hende, heksen, som midsommerfestens centrale menneskefigur. Faktisk er Skt.
Hans festen den eneste højtidsfest, hvor vi har kvindeligheden og kvinden i
fokus. Desværre kun som en ensom vanskabning. På toppen af bålet troner hun - i
ensomhed, og hun gør det som ondskabens symbol, mens hun venter på at blive
brændt af.
For mig er Sankt Hans bålet dér og
heksen på toppen et symbol på og et håb om, at vi kan blive klogere. Gennem
tiden har vi pakket de anderledes af vejen. Heksene, troldkarlene, de
homoseksuelle, de anderledes tænkende, videnskabsmændene, der hævdede at jorden
var rund. Vi har opbevaret de handicappede på anstalter, tvangssteriliseret dem
så vi kunne blive fri for dem og deres slags. Og i dag hører vi ofte at der
bliver skældt ud på muslimer og flygtninge. Vi har år efter år folk boende i
flygtningelejre på meget lidt plads, i håbet om at de flytter ud af vores land.
Det er ikke særlig medmenneskeligt – ligesom hekseafbrændingerne bestemt ikke
var medmenneskelige.
Hvis vi skal vise, at vi har lært noget
af historien og af hekseafbrændingerne, så bliver vi nødt til alle, hver især,
at bestræbe os på at skabe et samfund, hvor der er plads til vor tids hekse.
Der skal være plads til at være skæv, anderledes og mærkelig. Der skal være
plads til at bo som man selv vil - bo i et kollektiv eller bo helt alene eller
i kernefamilie. Og for den sags skyld skal der være plads til forskellighed i
en kolonihaveforening. Man skal have lov til at have sit hus og sin have på den
måde som lige netop passer til en selv. Man skal have lov til at klæde sig og
opføre sig som man selv ønsker, dog skal man selvfølgelig tage hensyn til andre.
Men vi skal være forskellige - sammen.
Udviklingen og styrken i fællesskabet er netop - at vi er forskellige.
Fællesskabet og den enkeltes forskellighed er 2 afhængige størrelse, som kan
berige hinanden, under de rigtige betingelser.
Kolonihavekulturen - byggende på det sammenhold der findes - er
med til at udvikle noget meget værdifuldt og afgørende i vort samfund – nemlig
et solidarisk samfund, med udgangspunkt i det enkelte menneskes tanker, ideer
og skabende evner.
Og
det er netop denne solidariske holdning der lå til grund for Højesterets
afgørelse da de forrige år afgjorde at det fortsat er Kolonihaveforbundets
vurderingsregler der gælder i forbindelse med salg af kolonihaver, og ikke
markedsreglernes regler om udbud og efterspørgsel.
Det
er vigtigt at det fortsat skal være således at såvel pensionister som
børnefamilier skal have råd til at købe et kolonihavehus – i den rækkefølge de nu
er på vores venteliste. Man skal ikke kunne springe køen over - blot fordi man
har mange penge.
Vi skal give plads til hinanden. Nogle
mennesker tror på gud, andre tror på Allah, og nogen tror på det enkelte
menneske. For mig handler Sankt Hans om at ingen nogen sinde mere skal brændes
på bålet blot fordi de tror på noget bestemt, ser ud på en bestemt måde, eller
taler på en bestemt måde.
Nu vil jeg ikke bede jer om at tage heksen ned igen – men egentlig ville jeg
helst, at vi gjorde det. For hun hører ikke til på toppen af et bål. Hun hører
til her sammen med os. Hun hører til i vores fællesskab. Så lad os i dag hylde
alle tiders hekse for deres mangel på deres underdanighed, for deres
selvstændighed og ustyrlighed og for deres fuldstændigt enorme livsappetit.
Afslutning
Alle traditioner ændres og tilpasser sig tiden. Noget går tabt andet kommer
til. Det afgørende er at vi der lever her – i Lersøparken og i Danmark – skaber
nogle traditioner sammen – som binder os sammen - som familie, som naboer og
som land. At vi udvikler fællesskaber der passer til den tid vi lever i.
Med den tanke, som jeg håber I vil tage med jer, vil jeg sige mange tak for
ordet – og fortsat rigtig god aften og god sommer!
Sankt Hans aften 2007
Det er en ældgammel skik at fejre midsommer. Det har danskerne gjort siden Odin
og Thors dage. Den 21. eller 22. juni er det sommer-solhverv med årets længste
dag, og sankthans aften fejrer vi altid
den 23. juni. Det er så sankthans dag den 24. juni. Efter sankthans bliver
dagene igen kortere, indtil vi når vinter-solhverv i december.
Sankt Hans betyder egentlig "den hellige Hans" - og det er Johannes
Døberen, der er tale om. Han og Jesus delte simpelthen året imellem sig.
Ved sankthans er hele naturen fyldt med en
kraft, som den har opsuget fra solen på årets længste dage. Sankthans er derfor
også glædens fest.
Er det noget at fejre her i Haveforeningen
Fremtiden?
Jo – det er der - for vi er
Fremtiden.
Vi fejrer at vi i kolonihavebevægelsen har
vundet det foreløbige slag mod markedskræfternes frie spil, ved de 3
Landsretsdomme der kom sidste år. Nu venter vi på den totale sejr ved
Højesteret til efteråret.
Vi fejrer endvidere,
at vores henvendelse til 2 københavnske borgmestre sidste år, har bevirket at vores
synspunkter nu er taget med i kommunens
politiske grundlag omkring Nordhavnsvejen.
Vores haveforening har en social, kulturel, rekreativ og miljømæssig betydning for vore
medlemmer. Den sikrer et økonomisk realistisk fritidstilbud nær byboligen.
Den har en social
betydning, fordi vi kommer hinanden ved. Vi hjælper hinanden i hverdagen - med
småt eller stort.
Den har en kulturel
betydning, fordi vi har rammer og plads til det enkelte medlems kreative
mangfoldighed – fx i form af bygning af huse (med hvad vi nu har af materialer)
og dyrkning af vore haver. Dette sker enten ved egen kraft, men ofte i
samarbejde med naboer eller andre kolonihavelejere.
Kolonihavekulturen -
byggende på det sammenhold der findes - er med til at udvikle noget meget
værdifuldt og afgørende i vort samfund – nemlig et solidarisk samfund, med
udgangspunkt i det enkelte menneskes tanker, ideer og skabende evner.
Den har en rekreativ
betydning, fordi vi som kolonihavelejere slapper af fra hverdagens arbejdspres
eller dagligdagens rutiner. Det giver ny energi - hvilket igen har en positiv
effekt på arbejds- og privat livet i øvrigt.
Den har en miljømæssig
betydning, fordi de sunde omgivelser – såvel fysiske som menneske
lige – har en meget afgørende rolle for det enkelte medlems
udvikling. Samfundsmæssigt set er der ingen tvivl om at der på denne måde
spares store udgifter indenfor sundheds- og socialsektoren.
Familier med små indkomster og/eller store udgifter til
bolig har ikke råd til at købe sommerhus eller parcelhus. Og hvis man ikke har
bil, vil man ikke have gavn af et sommerhus, som ofte ligger meget langt væk
fra byen. Derfor er kolonihaven et realistisk naturligt supplement til
byboligen.
Sankthans heksen, som vi brænder på
midsommerbålet, bekræfter den opfattelse, at hekse og onde magter er særligt
farlige sankthans aften. Hverken hos jødedommen eller hos kristendommen troede
man på hekse i de første tusind år. Det var først i 1200-tallet, at
hekseovertroen begyndte at komme ind i billedet, og i de følgende århundreder tog
til med rædselsfulde følger for mange kvinder (og mænd) i hele Europa. I
Danmark blev den første "heks" brændt på bålet i Stege i 1540, og den
sidste officielle heksebrænding fandt sted i 1693. Så sent som i 1722
kom en "heks" dog på bålet i Salling, og i 1897 blev en såkaldt
"heks" lynchet i Vendsyssel. Alene i Danmark mistede op mod tusinde
"hekse" livet i flammerne. Helt indtil 2. verdenskrig er der
eksempler på, at folk med ry som "hekse" blev forfulgt i Danmark.
I Danmark er det først i 1920erne vi møder
sankthans heksen. Det er på egnen omkring Kalundborg, hvor mange tyske
arbejdere var beskæftiget på skibsværftet under 1. verdenskrig. Måske er det
via dem, sankthans heksen er kommet ind i den danske midsommerfest? Det eneste
vi imidlertid ved med sikkerhed er, at det er en ny tradition, og at den
oprindelig er tysk.
Er der nogen hekse i dagens Danmark,
endsige her i haveforeningen? Hvilke onde ting skal vi som kolonister
forsvare som mod i dag? Hvad eller hvem skal flammerne holde væk? For at kunne svare
på det skal man først sige hvad man skal forsvare:
Hvad truer os så i
dag?
Markedskræfterne
Salget af 15 kolonihaver er afgjort i Byretten. Købere vandt
de 11. Af disse blev 3 anket til Landsretten. I september blev disse sager
afgjort i Landsretten. Kolonihaveforbundet vandt alle 3 sager, på vegne af de 3
købere.
2 sælgere skal derfor betale henholdsvis mellem 200.000 kr.
og 300.000 kr. tilbage til købere. Den tredje sag er anket til Højesteret. Den
afgøres nu til efteråret.
Der verserer 100 andre sager omkring overpriser i
forbindelse med salg af kolonihavehuse, som afventer Højesterets endelige
afgørelse. Her i byen er det ikke ualmindeligt, at haver er solgt for ca. ½
mio. kr. Nogle op til 1 mio. kr.
Den oprindelige tanke med kolonihaverne er at ”det skal være en grøn bynær plet, som ertilgængelig for alle indkomstgrupper”.
Hvis Højesteret giver sælger medhold, er disse tanker en saga blot.
Hvorfor er kolonihaver så dyre andre steder: a) Venteliste
overholdes ikke, b) De almindelige vurderingsregler overholdes ikke (i stedet
på markedsvilkår) og c) Max-grænse overholdes ikke.
Vi vil iværksætte en kampagne for Åbne ventelister og for at
overholde Kolonihaveforbundets vurderingsregler.
Ilden skal holde
markedskræfterne væk – men det gør ikke noget
hvis vi hjælper lidt til.
Nordhavnsvejen
Projektet starter i 2009 og er berammet til at være færdig i
2014 - 2 år forsinket. Kommunen afholder i samarbejde med Østerbro Lokalråd et
offentligt møde efter skoleferien (høringsmøde) Her vil der blive orienteret,
og der vil blive mulighed for at komme med bemærkninger. Der vil komme
høringsmateriale (2. høringsrunde) i første halvår af 2008.
P.t. undersøges de 3 forslag af forvaltningen (hvor mange
spor er der plads til – hvilke konsekvenser giver det – hvad koster det?).
Forslag 1og 2 er delvis tunnel og delvis åben vej. Forslag 3 er en tunnel hele
vejen (Svanemøllegruppens forslag).
Vi er gået sammen med andre beboere i nærheden af udfletning
til den kommende Nordhavnsvej - en gruppe der vil arbejde for, at den kommende
udfletning ikke går ud over såvel de faste beboere, som de der bor der i
sommerhalvåret. Vi går klart ind for en tunnel hele vejen.
Det er
helt absurd, at Kommunen med næb og klør tilsyneladende arbejder for at anlægge
en motorvej henover boldanlægget ved Ryparken station og lige op til
helårsboliger og haveforening. Vi frygter endog at nogle af disse vil blive
nedrevet, enten permanent eller midlertidigt.
Vi
mener at motorvejstrafik skal placeres under jorden - i form af anlæg af tunnelbane,
også ved udfletningen.
Vores
brev til de 2 borgmestre for mere end 1 år siden har bevirket at
Borgerrepræsentationen på sit møde d. 31. maj d.å. besluttet at tilføje
nedenstående 2 punktet til succeskriterierne:
·
Trafikanlægget søges
etableret således, at det i videst muligt omfang sikrer de berørte beboeres
livskvalitet og sundhed trods den store trafikmængde, og
·
Trafikanlægget søges i
anlægsfasen udført således, at det giver beboerne i området færrest mulige
gener i form af støj, lugt m.v.
Så –
indtil videre – har vores aktivitet hjulpet. Men, vi vil kæmpe videre
Fredningssagen
Det
sidste år har der været en høring i forbindelse med Fredning af
Kolonihaveparken. Vi er kommet med vore indsigelser. Blandt andet om etablering
af Kolonihave- eller Nyttehaver, genetablering af de grønne områder,
støjafskærmning mod Nordhavensvejen og etablering af p-pladser. Vi modtog i
sidste uge det endelige forslag til Fredningsplan - af blandt andet
Kolonihaveparken. 24 timer før den skulle vedtages i BR. Den indeholdt blandt
andet mulighed for etablering af en genbrugsplads i Lersøparken. Enten i HF
Blomstens baghave eller på det overdækkede område, lige foran vores
hovedindgang. Vi har i høringsfasen protesteret mod kommunens planer om genbrugsplads
i Lersøparken. Vi troede faktisk at det var taget af bordet. Vi mailede et brev
til samtlige politikere, samme dag som det skulle behandles. Naturligvis lige
før, hvor vi protesterede mod planerne. Vi har intet svar modtaget. Vi vil nu
arbejde videre mod planerne, i såvel Miljøkontrollen som Fredningsnævnet som
skal behandle sagen.
Vores bål havde delvis en virkning sidste år - godt hjulpet til at
bestyrelsen. Lad bålet i dag være et symbol på at holde de onde kræfter væk,
som – bevidst eller utilsigtet – vil gøre indhug i vores haveforening. Vi er én
samlet haveforening, der ikke vil finde os i at én eller flere af vore
medlemmer skal have deres have eller hus ødelagt, med eller uden erstatning.
God Sankt Hans
Sankt Hans aften 2006
Hvorfor fejre Sankt
Hans?
Man har i Danmark fejret Skt. Hans siden Odins og Thors
dage. Selve navnet kommer fra Den Hellige Hans (Johannes Døberen), som blev født
6 dage før 1. juli, mener de første kristne. Man delte simpelthen året mellem
Jesus og Johannes.
Skt. Hans er glædens fest. Det er en af årets længste dage.
Ifølge mytologien er hele naturen er fyldt med kraft, som opsuges fra solen.
Sankthans-nat indsamlede kloge koner og mænd lægeurter som de skulle bruge i
årets løb, fx fingerbøl (digitalis), som er dødbringende - i små doser kan de
dog hjælpe med at styre hjerteproblemer. Sankthansurten, kunne varsle
menneskers skæbne (spåblomst eller lykkeblomst). Der siges at når pigen plukker
2 sankthansurter (1 til sig selv og 1 til den karl hun havde godt øje til) og fastgjorde
den under en loftsbjælke så kunne man efterfølgende se om det til førte til
noget videre. Voksede stængerne ud mod hinanden var det et dårligt varsel.
Voksede de mod hinanden var det et godt varsel (nogle karle snoede
kæresteplanterne sammen).
Koen har en særlig placering i Vendsyssel i 1700-tallet. Den
blev pyntet med periumskranse. Det beskyttede mod hekse, der så ikke kunne
stjæle mælken.
Kloge træer (hultræer) var særlig stærke ved St. Hans.
Stammen i hultræerne var delt i 2. Hvis man krøb i hullet, blev man genfødt på
ny og blev sine skavanker kvit.
Kloge kilder: Kilden var stærkest ved Sankt Hans.
Helene Kilde i Tisvilde (indvortes og udvortes). Efterhånden kom der markeder
ved kilderne. Fx blev Kirsten Piils kilde til ”Dyrehavsbakken”. Der drikkes i
dag kildevand som aldrig før.
Vogt jer for Sct.
Hans-ormen piger!!! Årsag: De kunne risikere at blive gravide
Vores Sankt hans bål er ikke et henrettelsesbål, men bondens
skærmende blis. Det skal holde de onde
kræfter væk, som var aktive i Middelalderen. Dengang brugte man dog halmknipper
på stager.
At brænde ild omkring midsommer er en ældre tradition i
Norden. Stammer fra 1500-tallet.
Blev forbudt i 1740erne at blusse til Valborg og Sankt Hans.
Det blev dog ikke overholdt og tog til igen i løbet af 1800-tallet.
Sankt Hans heksen stammer fra slutningen af 1800-tallet. Tyske
indvandrere bragte i 1920erne skikken til Kalundborg – først i
mellemklassesmiljøer, senere mere bredt.
Kombination - Midsommervise og heksen på bål - er endnu
nyere. Stammer fra ca. år 1900.
Midsommervisen er fra ”Den var engang” - år 1887, skrevet af
Holger Drachmann.
Heksen er ifølge folketraditionen særlig aktive på magiske
helligaftener. De er ude at samle ingredienser til deres trolddomsaktiviteter, de
rejser til heksemøde ved Troms Kirke, til Bloksbjerg i Hartzen eller til
Hekkenfeldt i Island.
Ilden skræmmer heksene og forhindrer dem i at lande, de
steder hvor bålene brænder
Første heks blev i Danmark brændt i Stege i 1540. Sidste
heks var Anna Pallas, som blev halshugget og brændt d. 4.4.1693.
Indtil 2. verdenskrig er der eksempler på, at folk med ry
som hekse blev forfulgt i Danmark.
Test for at
afsløre en heks
:
1) Læg en saks under en stolehynde. Hvis man kunne sætte sig
på stolen var man ikke hæmmet af stålet og korsformen under hynden - og derfor
ikke heks.
2) Hvis man tørrede sig om munden med et lommetørklæde efter
altergangen (spytte alterbrøde tud).
3) Kunne skabe sig om til dyr (harer, katte, skrubtudser).
Hvilke onde ting skal vi som kolonister forsvare som mod i dag? Hvad
eller hvem skal flammerne holde væk? For at kunne svare på det skal man først
sige hvad man skal forsvare:
Kolonihaverne har en social,
kulturel, rekreativ og miljømæssig betydning. Derudover sikrer den et
økonomisk realistisk fritidstilbud nær byboligen.
Der er tale om en social
betydning, fordi vi kommer hinanden ved. Vi hjælper hinanden i hverdagen - med
småt eller stort.
Der er tale om en kulturel
betydning, fordi vi har rammer og plads til det enkelte medlems kreative
mangfoldighed – fx i form af bygning af huse (med hvad vi nu har af materialer)
og dyrkning af vore haver. Dette sker enten ved egen kraft, men ofte i
samarbejde med naboer eller andre kolonihavelejere.
Kolonihavekulturen -
byggende på det sammenhold der findes - er med til at udvikle noget meget
værdifuldt og afgørende i vort samfund – nemlig et solidarisk samfund, med
udgangspunkt i det enkelte menneskes tanker, ideer og skabende evner.
Der er tale om en rekreativ
betydning, fordi vi som kolonihavelejere slapper af fra hverdagens arbejdspres
eller dagligdagens rutiner. Det giver ny energi - hvilket igen har en positiv
effekt på arbejds- og privat livet i øvrigt.
Der er tale om en miljømæssig
betydning, fordi de sunde omgivelser – såvel fysiske som menneske
lige – har en meget afgørende rolle for det enkelte
menneskes udvikling. Samfundsmæssigt set er der ingen tvivl om at der på denne
måde spares store udgifter indenfor sundheds- og socialsektoren.
Familier med små indkomster og/eller store udgifter til
bolig har ikke råd til at købe sommerhus eller parcelhus. Og hvis man ikke har
bil, vil man ikke have gavn af et sommerhus, som ofte ligger meget langt væk
fra byen. Derfor er kolonihaven et realistisk naturligt supplement til
byboligen.
Hvad truer os så i
dag?
-
Den
stigende svindel med salg af haver og indbo som der er sket de seneste år.
På landsplan er der ca. 50 nye kolonihaveejere der har betalt op til flere
hundrede tusinde kroner for nærmest værdiløst inventar. De fleste af
sagerne har været igennem retssystemet og heldigvis har køberne fået ret i
de fleste tilfælde og fået nedsat salgsprisen. Desværre sker der, at nogle
af sælgerne ikke har disse penge, og derfor kan køberne ikke få deres
penge igen, selv om de har vundet sagen i fx Landsretten. I vores
haveforening kan dette ikke ske. Der vurderes efter helt konkrete regler
udstukket af Kolonihaveforbundet, af en uvildigt vurderingsudvalg, og der
er max på hvad indbo må koste. Som jeg også har skrevet i Udhængsskabet,
er det ikke pengepungens størrelse der skal være afgørende om man har råd
til at købe et kolonihavehus. Ilden
skal holde markedskræfterne væk – men det gør ikke nogethvis vi hjælper lidt til.
-
Nordhavnsvejen: Der blev for nylig indgået
en aftale mellem Regeringen og Københavns kommune om etablering af
Nordhavnsvejen, som skal gå fra Svanemøllen til Lyngbyvej. Vi har i et brev anmodet de 2
borgmestre, Ritt Bjerregaard og Klaus Bomdam, om at tage hensyn til
følgende: 1) At vores
medlemmer blive berørt så lidt som muligt, 2) At, såfremt vi bliver
berørt, at vi bliver inddraget tidligt i planlægningsfasen, 3) At ingen af
vores haver bliver nedlagt, hverken midlertidigt eller permanent, 4) At
støjproblemerne kun bliver i mindre omfang i etableringsfasen i sommerperioden
og 5) At der kommer de nødvendige støjafskærmninger når vejforbindelsen er
tilendebragt. Der vil komme til at køre over 100.000 biler dagligt forbi
vor haveforening og de nærliggende huse. Vores haveforening er
erklæret varig, ifølge Folketingsbeslutning af 07.06.2001 og efterfølgende kommunal
behandling. Vi er vidende om at der i Kolonihaveloven i § 4, stk. 2, nr. 2
står at ”Varige haver” kan nedlægges såfremt det sker på baggrund af
samfundsmæssige interesser, men der står i samme § at det kun er hvis
disse interesser ikke kan tilgodeses andre steder i kommunen. Det er vores
opfattelse at det er bygherren der har bevisbyrden. Vi har fået følgende
svar fra politikerne 1) Det er for tidligt at sige noget om hvilke
konsekvenser det vil få for HF Fremtiden, 2) Det er godt at kommunen
allerede nu er bekendt med haveforeningens synspunkter og bekymringer, 3)
Der vil i høj grad blive taget hensyn til HF Fremtidens interesser, 4) Overborgmesteren
tror ikke på at Fremtidens arealer vil blive inddraget i vejanlægget, men
det er for tidligt at sige noget om dette, 5) Det vil give en øget
støjbelastning, såfremt der ikke støjafskærmes og 6) Fremtiden vil blive inddraget i den
kommende planlægningsproces.
Så vores bål
havde en virkning sidste år - godt hjulpet til at bestyrelsen. Lad bålet i dag
være et symbol på at holde de onde kræfter væk, som – bevidst eller utilsigtet
– vil gøre indhug i vores haveforening. Vi er én samlet haveforening, der ikke
vil finde os i at én eller flere af vore medlemmer skal have deres have eller
hus ødelagt, med eller uden erstatning.
God Skt. Hans.
7. Midsommervisen
Sankt Hans aften
En alternativ
lysfest
Midsommervisen
Vi
elsker vort land
De tre første vers, som normalt
synges ved bålfester
Text: Holger Drachmann, 1885
Melodi P. E. Lange-Müller, 1885
Vi
elsker vort land,
når den signede jul
tænder stjernen i træet med glans i hvert øje.
Når om våren hver fugl,
over mark, under strand,
lader stemmen til hilsende triller sig bøje:
Vi synger din lov over vej, over gade,
vi kranser
dit navn, når vor høst er i lade,
./. men den skønneste krans,
bli'r dog din Sankte Hans!
Den er bunden af sommerens hjerter,
så varme så glade. ./.
Vi
elsker vort land,
men ved midsommer mest,
når hver sky over marken velsignelsen sender,
når af blomster er flest,
og når kvæget i spand
giver rigeligst gave til flittige hænder;
når ikke vi pløjer og harver og tromler,
når koen sin middag i kløveren gumler,
./. da går ungdom til dans
på dit bud Sankte Hans
ret som føllet og lammet, der frit
over engen sig tumler. ./.
Vi elsker vort land,
og med sværdet i hånd
skal hver udenvælts fjende beredte os kende,
men mod ufredens ånd
under mark over strand,
vil vi bålet på fædrenes gravhøje tænde
hver by har sin heks,
og hver sogn sine trolde.
Dem vil vi fra livet med glædesblus holde
./. vi vil fred her til lands
Sankte Hans, Sankte Hans!
Den kan vindes, hvor hjerterne
aldrig bli'r tvivlende kolde. ./.
Sankte Hans….